Ειδική Διδακτική - Διδακτικές Ασκήσεις
Προπτυχιακό | 7ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ1006
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 6
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 4
Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
▪ Εξέλιξη του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας στην ελληνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
▪ Σύγχρονες διδακτικές τάσεις του μαθήματος.
▪ Βασικές αρχές διδακτικής προσέγγισης του μαθήματος.
▪ Το αναλυτικό πρόγραμμα σε σχέση με τη διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας.
▪ Οργάνωση και διαχείριση του μαθησιακού υλικού με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα.
▪ Κύρια χαρακτηριστικά της στοχοθεσίας του μαθήματος.
▪ Η σημασία της διατύπωσης διδακτικών σκοπών και στόχων, μοντέλα στοχοθεσίας και είδη στόχων και κατηγοριοποίησή τους βάσει περιεχομένου.
▪ Οργάνωση και σχεδιασμός διδασκαλίας του μαθήματος.
▪ Εναλλακτικές μορφές διδακτικής προσέγγισης του μαθησιακού υλικού-διαφοροποιημένη διδασκαλία.
▪ Προϋποθέσεις, κριτήρια και μέθοδοι αξιολόγησης της μαθητικής επίδοσης.
▪ Επίσης, στο πλαίσιο του ίδιου μαθήματος λαμβάνουν χώρα Διδακτικές Ασκήσεις με στόχο τη βιωματική εξοικείωση των τελειοφοίτων του Τμήματος με τη σύγχρονη διδακτική πράξη και μεθοδολογία στη Β΄/θμια Εκπαίδευση σε μαθήματα του ειδικότερου και ευρύτερου γνωστικού τους πεδίου.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
● Να κατανοούν θεωρητικά τις βασικές πτυχές και ποιοτικές ιδιαιτερότητες της διδασκαλίας του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας σε σχολεία της Β΄/θμιας Εκπαίδευσης αλλά και άλλων οικονομικού περιεχομένου μαθημάτων της Β΄/θμιας εκπαίδευσης.
● Να ερμηνεύουν τις βασικές έννοιες που το μάθημα διαπραγματεύεται έτσι ώστε να μπορούν να τις μετασχηματίσουν σε διδακτικό προϊόν με βιωματικές προεκτάσεις.
● Να προσαρμόζουν τα περιεχόμενα του μαθήματος στις πραγματικές συνθήκες της καθημερινότητας των μαθητών/τριών.
● Να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους σε πραγματικές συνθήκες περιβάλλοντος μάθησης στον χώρο της εκπαίδευσης, σε μαθήματα που σχετίζονται με τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στο πλαίσιο των προπτυχιακών τους σπουδών. Το εν λόγω μαθησιακό αποτέλεσμα επιτυγχάνεται μέσω των Διδακτικών Ασκήσεων, οι οποίες υποβοηθούν καίρια στη βελτίωση των διδακτικών προτάσεων και την εφαρμογή των θεωρητικών τους γνώσεων, τις οποίες οι τελειόφοιτοι έχουν λάβει κατά τη διάρκεια του Γ, Δ, Ε΄& ΣΤ΄ εξαμήνου.
Γενικές Ικανότητες
▪ Καλλιέργεια παιδαγωγικής συνείδησης.
▪ Ενίσχυση της διδακτικής ικανότητας.
▪ Επαφή με τον επαγγελματικό τομέα σε πραγματικές συνθήκες σχολικής τάξης.
▪ Διαμόρφωση και παρουσίαση ατομικών διδακτικών προτάσεων των τελειοφοίτων.
▪ Διδακτική αυτονόμηση-αυτορρύθμιση.
▪ Εξοικείωση των φοιτητών/τριών τόσο με τις ατομικές όσο και με τις ομαδικές δραστηριότητες.
▪ Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές προκλήσεις.
▪ Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης.
▪ Πρακτικοποίηση θεωρητικών γνώσεων.
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης:
- Πρόσωπο με πρόσωπο
- Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Διαλέξεις | 25 |
Διαδραστική διδασκαλίααλληλεπίδραση | 20 |
Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη | 40 |
Μικρές ατομικές εργασίες μελέτης, επεξεργασίας της νέας βασικής γνώσης και ανατροφοδότησης | 20 |
Ομαδικές δραστηριότητες | 20 |
Διδακτικές Ασκήσεις-Μικροδιδασκαλίες | 50 |
Σύνολο Μαθήματος | 175 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών πραγματοποιείται:
Α) Μέσω τελικής γραπτής εξέτασης, που αντιστοιχεί στο 75% της τελικής βαθμολογίας και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου ή/και μέσω της συμμετοχής του/της φοιτητή/τριας σε δύο (2) προόδους, που θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Προϋπόθεση απαλλαγής του/της φοιτητή/τριας από την τελική εξέταση του μαθήματος στο τέλος του εξαμήνου είναι η επιτυχής συμμετοχή του/της με βαθμολογία ≥ 05 και στις δύο (2) προόδους. Η γραπτή εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:
• Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
• Ερωτήσεις συμπλήρωσης κενών.
• Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
• Ερωτήσεις ανάπτυξης, στις οποίες οι φοιτητές θα καλούνται να αξιολογήσουν συγκριτικά συγκεκριμένα στοιχεία της θεωρίας, που θα έχουν μελετήσει.
• Ερωτήσεις ορισμού εννοιών.
• Ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης, μέσω της μελέτης παιδαγωγικών σεναρίων.
ΚΑΙ
Β) Μέσω κατάρτισης δύο (2) σχεδίων μαθήματος σε διδακτικές ενότητες του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας και παρουσίασης του ενός από αυτά με την μορφή μικροδιδασκαλίας σε προσομοιωτικό περιβάλλον σχολικής τάξης (αντιστοιχεί στο 25% της τελικής συνολικής βαθμολογίας). Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των σχεδίων μαθήματος είναι:
● Η δομή του εκάστοτε σχεδίου μαθήματος.
● Η σωστή διατύπωση σκοπού και στόχων.
● Η επιλογή κατάλληλης διδακτικής μεθοδολογίας και κατάλληλων εκπαιδευτικών τεχνικών.
● Η επιλογή των κατάλληλων διδακτικών υλικών.
● Ο σχεδιασμός της αξιολόγησης.
● Η κατανομή του χρόνου.
● Η ευελιξία/πρόβλεψη για την περίπτωση αντιμετώπισης προβλημάτων.
Ή
Γ) Μέσω εκπόνησης γραπτής εργασίας με βιβλιογραφική έρευνα. Τα θέματα των εργασιών θα αφορούν σε επιμέρους ζητήματα της Διδακτικής της Οικιακής Οικονομίας και θα αποφασίζονται σε συνεννόηση με τον/την εκάστοτε φοιτητή/τρια (αντιστοιχεί στο 25% της τελικής συνολικής βαθμολογίας). Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας με βιβλιογραφική έρευνα είναι:
● Η αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα.
● Η κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας.
● Η κατανόηση, ερμηνεία σύγκριση και παρουσίαση των βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων.
● Η πληρότητα των συμπερασμάτων και προτάσεων.
● Η ορθότητα της καταγραφής των βιβλιογραφικών αναφορών (references) τόσο στο σώμα όσο και στο τέλος της εργασίας.
● Η γενική δόμηση και μορφή της εργασίας (ενότητες, παραγραφοποίηση, σχήματα, πίνακες).
● Η σαφήνεια του γραπτού λόγου.
● Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική καθώς η διδασκαλία του από τους/τις τεταρτοετείς φοιτητές/τριες συντελεί αποφασιστικά τόσο στη θεωρητική όσο και την πρακτική κατάρτιση τους σε θέματα Ειδικής Διδακτικής του γνωστικού αντικειμένου της Οικιακής Οικονομίας αλλά και άλλων συναφών μαθημάτων που εμπίπτουν στον κλάδο ΠΕ80, τα οποία διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Συνεπώς, η παρακολούθηση του μαθήματος αποτελεί προϋπόθεση της άρτιας κατάρτισής τους ως προετοιμασία για την υλοποίηση και της Α’ Φάσης της Πρακτικής Άσκησής τους στα σχολεία, σε πραγματικό περιβάλλον σχολικής τάξης. Στο πλαίσιο αυτό απαραίτητη κρίνεται η συμμετοχή των φοιτητών/τριών του Εξαμήνου στις βιωματικές ασκήσεις και τα βιωματικά εργαστήρια, τα οποία θα λάβουν χώρα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Επισημαίνεται δε ότι η συστηματική παρακολούθηση και συμμετοχή του/της κάθε φοιτητή/τριας στο μάθημα θα συνυπολογιστεί θετικά κατά τη διαμόρφωση της συνολικής αξιολόγησής της επίδοσής του/της στο συγκεκριμένο μάθημα.
Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:▪ Κουτρούμπα, Κ. (2021). Εκπαιδευτικό Έργο, Σχολική Μάθηση & Διδακτική Αποτελεσματικότητα. Αθήνα: Εκδ. Διάδραση.
▪ Κουτρούμπα, Κ. & Αποστολόπουλος, Κ. (2003). Η Οικιακή Οικονομία στην Αρχαία Ελλάδα και οι Απαρχές της σύγχρονης Ανθρωποοικολογίας. Αθήνα: Εκδ. Σταμούλης.
▪ Hunt, G., Wiseman, J. D. & Touzel, J.T. (2009). Effective teaching: Preparation and Implementation. USA: Charles C. Thomas Publisher.
▪ Peety, G. (2014). Teaching Today. A Practical Guide. U.K.: Oxford Press.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
▪ Education Science
▪ Educational Studies
▪ European Journal of Instructional Studies
▪ Teaching and Teacher Education
▪ School Effectiveness and School Improvement
▪ Επιστήμες Αγωγής
▪ Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
▪ Παιδαγωγική Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων
▪ Μέντορας
▪ Παιδαγωγικός Λόγος