Διοίκηση & Οικονομία της Εκπαίδευσης
Προπτυχιακό | 7ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΟΚ2000
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 4
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
• Προσέγγιση στη διοίκηση της εκπαίδευσης
• Εφαρμογή των θεωριών διοίκησης στην εκπαίδευση
• Αρχές διοίκησης στην εκπαίδευση
• Οργάνωση, προγραμματισμός και σχεδιασμός στην εκπαίδευση
• Λήψη αποφάσεων
• Το αποτελεσματικό σχολείο
• Εισαγωγή στην Οικονομική της Εκπαίδευσης – Ιστορική εξέλιξη.
• Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της σχέσης εκπαίδευσης & οικονομίας [Θεωρία του Ανθρώπινου Κεφαλαίου]
• Τα οφέλη από την εκπαίδευση υπό την οπτική της οικονομικής
• Το κόστος και η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης
• Η Εκπαίδευση ως κατανάλωση και επένδυση
• Η Εκπαίδευση ως αγαθό
• Προσφορά και ζήτηση της εκπαίδευσης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες αναμένεται να είναι σε θέση να:
● Περιγράφουν και να διακρίνουν τις θεωρίες διοίκησης.
● Εξηγούν την σημασία της εφαρμογής των αρχών και των μεθόδων του μάνατζμεντ στην αποτελεσματική λειτουργία των εκπαιδευτικών συστημάτων.
● Εντοπίζουν την εφαρμογή των αρχών της διοίκησης και της στρατηγικής του ηγετικού στελέχους στη συμπεριφορά των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
● Περιγράφουν το ρόλο της εκπαίδευσης σε βασικές λειτουργίες της οικονομίας.
● Αναλύουν τις επιλογές των ανθρώπων σχετικά με την εκπαίδευσή τους σύμφωνα με την οικονομική θεωρία.
Γενικές Ικανότητες
- ● Λήψη Αποφάσεων
● Αντίληψη, δημιουργική και κριτική σκέψη
● Ηγεσία
● Επίλυση προβλημάτων
● Ομαδική Εργασία
● Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
● Αρμονικές εργασιακές σχέσεις και επικοινωνία
● Προσαρμοστικότητα και αλλαγή
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης E-Class.
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Διαλέξεις | 35 |
Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας | 25 |
Πρακτική Εφαρμογή | 40 |
Σύνολο Μαθήματος | 100 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
● Η εξέταση του μαθήματος γίνεται είτε με γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, είτε με δύο γραπτές προόδους κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
● Οι γραπτές πρόοδοι είναι προαιρετικές και απαλλακτικές εφόσον οι φοιτητές/τριες πετύχουν τουλάχιστον βαθμό 5 και στις δύο.
● Για τη συμμετοχή στην δεύτερη πρόοδο, απαιτείται τουλάχιστον βαθμός πέντε (5) στην πρώτη. Διαφορετικά, είναι υποχρεωτική η συμμετοχή στις γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.
● Εφόσον διεξαχθούν πρόοδοι, οι ημερομηνίες διεξαγωγής τους θα ανακοινωθούν εγκαίρως από τον διδάσκοντα.
● Η μέθοδος αξιολόγησης, τόσο των προόδων, όσο και των τελικών εξετάσεων, μπορεί να περιλαμβάνει συνδυασμό από θέματα ανάπτυξης, ερωτήσεις κρίσεως, μελέτες περίπτωσης, ερωτήσεις τύπου σωστό-λάθος, ή ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
- Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης των εννοιών και όρων που αναπτύχθηκαν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος
- Κριτική́ και συνθετική́ ικανότητα ως προς τις απαντήσεις τους
- Εκφραστική́ ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα των απαντήσεων
- Οργάνωση σκέψης-Δομή́ γραπτού́ λόγου
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:-
● ΣΑΪΤΗ, Α. & ΣΑΪΤΗΣ, Χ. (2022). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης στην προσχολική και σχολική αγωγή. ΑΦΟΙ ΤΕΡΖΗ Ο.Ε.
● LOVENHEIM, M. & TURNER S.E. (2020). Οικονομικά της εκπαίδευσης. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.
● ΣΥΡΜΑΚΕΣΗΣ, Σ. (2017). Η διοίκηση της εκπαίδευσης. Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ.
● ΨΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, Γ. (1999). Οικονομική της εκπαίδευσης. ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΑΕΒΕ.
- Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος": https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3522
- Επιστημονικά περιοδικά:
- Management in Education
- International Journal of Educational Management
- Economics of Education Review
- Journal of Economic Education
- Education Economics