Ειδίκευση: Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη
Η Ειδίκευση αυτή απευθύνεται σε υποψήφιους αλλά και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και, ιδιαίτερα, της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι δε διδάχθηκαν καθόλου είτε δε διδάχτηκαν επαρκώς ψυχοπαιδαγωγικά μαθήματα. Όλες οι σχετικές έρευνες και μελέτες δείχνουν ότι η συντριπτική πλειονότητα των διδασκόντων στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στερείται γνώσεων σε ένα τομέα απολύτως απαραίτητο για την επιτυχή επιτέλεση της αποστολής του.
Ο τομέας αυτός σχετίζεται με την ανάπτυξη γνώσης και δεξιοτήτων σε θέματα που αφορούν την ψυχολογία των διδασκομένων, τη διαδικασία μάθησης, την ετερότητα στη σχολική τάξη και τη διδακτική μεθοδολογία, με έμφαση στην κατανόηση των εφαρμογών στην εκπαιδευτική πράξη των πορισμάτων των Επιστημών της Αγωγής και ιδιαίτερα της Παιδαγωγικής ή Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας. Επιπλέον, η Ειδίκευση αυτή, μέσα από τα προσφερόμενα μαθήματα, στοχεύει στην ανάπτυξη της κατανόησης των χαρακτηριστικών του αποτελεσματικού εκπαιδευτικού που αφορούν στην καλή γνώση:
- του αντικειμένου διδασκαλίας,
- της συμβολής της κοινωνικής και ψυχο-συναισθηματικής ανάπτυξης στη μαθησιακή διαδικασία,
- της διδακτικής μεθοδολογίας,
- της εκπαιδευτικής αξιολόγησης και ε. της σχολικής ενσωμάτωσης.
Επιπρόσθετα, οι κάτοχοι του συγκεκριμένου τίτλου μεταπτυχιακών σπουδών μπορούν, όταν διοριστούν στην εκπαίδευση ή όσοι είναι ήδη διορισμένοι, να αξιοποιηθούν, κατά προτεραιότητα, ως σύμβουλοι μαθητών και γονέων, ιδιαίτερα δε σε περιπτώσεις μαθητών που αντιμετωπίζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δυσκολίες μάθησης ή εμφανίζουν προβλήματα συμπεριφοράς, καλύπτοντας ένα τομέα στον οποίο υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις και αδυναμίες στην ελληνική εκπαίδευση. Τέλος, όσοι από τους αποφοίτους του προγράμματος με τη συγκεκριμένη Ειδίκευση επιθυμούν, μπορούν να εργαστούν και σε σχολεία ή δομές ειδικής αγωγής στα οποία υπάρχει μεγάλη ανάγκη σε ειδικευμένο προσωπικό. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι και στον ιδιωτικό τομέα (π.χ. στα φροντιστήρια) προτιμώνται οι κάτοχοι μεταπτυχιακών σπουδών σε ψυχοπαιδαγωγικά αντικείμενα.
Η λειτουργία, επομένως, της συγκεκριμένης ειδίκευσης προάγει την εκπαιδευτική και παιδαγωγική έρευνα σε ό,τι αφορά ιδιαίτερα τις ψυχολογικές πτυχές της μαθησιακής και της διδακτικής διαδικασίας, τομείς στους οποίους η Ελλάδα υστερεί σε σύγκριση με άλλες χώρες.