Εφαρμογές των Τ.Π.Ε. στη διοίκηση της εκπαίδευσης και την εκπαιδευτική πράξη
Μεταπτυχιακό | Γ' εξάμηνο | 1223-4324
Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός
Ειδίκευση: Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 8
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου & Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα:--
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά σε:
- Απόκτηση βασικών γνώσεων ΤΠΕ για χρήση στη διοίκηση της σχολικής μονάδας, αναφορικά με (ενδεικτικά):
- Δίκτυα - Υπολογιστικό Νέφος (Cloud Computing) - Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things - IoT) – 4η Βιομηχανική Επανάσταση
- Ψηφιακός μετασχηματισμός του σχολείου – το σχολείο του μέλλοντος
- Λογισμικό ανοιχτού κώδικα (Open Source Software)
- Εφαρμογές κινητών (Mobile Applications)
- ΤΠΕ στην εκπαίδευση
- Στη διοίκηση της Εκπαίδευσης
- Ως αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο
- Ως μέσο για τη διδασκαλία άλλων αντικειμένων (κυρίως εκπαιδευτικά λογισμικά και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα)
- Ως μέσο επικοινωνίας.
- Προγράμματα ψηφιακής διαχείρισης (Google suite, wetransfer, prezi, dropbox, teamviewer, κλπ.)
- Γνωριμία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (www.sch.gr) - υπηρεσίες του και αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους
- Γνωριμία με το My school, το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για τη μηχανογραφική υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των διοικητικών δομών της εκπαίδευσης
- Χρήση των ΤΠΕ για διαχείριση και επικοινωνία με τη σχολική κοινότητα (γονείς, καθηγητές, μαθητές) Επικοινωνία με την εκπαιδευτική κοινότητα.
- Web 2 εργαλεία και αξιοποίησή τους στην Εκπαιδευτική και διοικητική διαδικασία (προγράμματα διαχείρισης περιεχομένου - CMS, ηλεκτρονική τάξη, blogs, wikis)
- Εκπαιδευτικά αποθετήρια (Educational repositories)
- Ασφαλής χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών πόρων
- Μέσα σύγχρονης/ασύγχρονης επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης
- Ηλεκτρονικά περιοδικά - Ψηφιακές βιβλιοθήκες, βάσεις δεδομένων και οργανωμένες πηγές πληροφοριών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται να έχουν:
- αποκτήσει βασικές γνώσεις ΤΠΕ για χρήση τους στη διοίκηση της σχολικής μονάδας, για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του σχολείου
- εξοικειωθεί με τα πληροφοριακά συστήματα που χρησιμοποιούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία και διοίκηση
- κατανοήσει τη σημασία της αξιοποίησης των τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής.
- αντιληφθεί τη χρησιμότητα και την ανάγκη ένταξης των Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην καθημερινή διοικητική λειτουργία της σχολικής μονάδας και του Διευθυντή.
- αναπτύξει στρατηγικές ικανότητες για την καλύτερη, αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη οργάνωση και διοίκηση των σχολικών μονάδων μέσω της αξιοποίησης των διαθέσιμων τεχνολογικών μέσων & εργαλείων.
- γνωρίσει τις δυνατότητες συνεργιών και συνεργασιών στην επικοινωνία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας αλλά και μεταξύ ευρύτερων σχολικών κοινοτήτων.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές καταστάσεις-απαιτήσεις
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο - Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Διαλέξεις | 40 |
Διαδραστική διδασκαλία-αλληλεπίδραση | 30 |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 30 |
Δραστηριότητες αφομοίωσης και ανατροφοδότησης | 30 |
Ομαδικές δραστηριότητες | 30 |
Αυτόνομη/μη καθοδηγούμενη μελέτη-συγγραφή εργασίας | 40 |
Σύνολο Μαθήματος | 200 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών βασίζεται:
Α. Σε εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών, ομαδικών ή ατομικών, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, των οποίων η βαθμολογία αντιστοιχεί στο 50 % του τελικού συνολικού βαθμού.
Β. Σε εκπόνηση τελικής γραπτής εργασίας στο τέλος της διδασκαλίας της οποίας η βαθμολογία αντιστοιχεί στο 50 % του τελικού συνολικού βαθμού.
Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών εργασιών των φοιτητών/τριών είναι:
- η αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα
- η κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας – κατανόηση, ερμηνεία σύγκριση και παρουσίαση των βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων
- η πληρότητα των συμπερασμάτων και προτάσεων
- η γενική δόμηση και μορφή της εργασίας (ενότητες, παραγραφοποίηση, σχήματα, πίνακες)
- η σαφήνεια του γραπτού λόγου
- η επάρκεια παρουσίασης
Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- https://www.sch.gr/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Drive#Docs,_Sheets_and_Slides
- https://www.skype.com/el/
- http://ebooks.edu.gr
- http://photodentro.edu.gr
- https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_things
- https://cdn.zapier.com/storage/learn_ebooks/66c3a6e092e0ee3771050331df69cbda.pdf
- Καρασσαβίδης. H. & Κόμης, B. (2006). Θεωρητικά θέματα για την υποστήριξη της συνεργασίας και της μάθησης. Αβούρης, Ν., Καραγιαννίδης, Χ. & Κόμης, Β.
- Εισαγωγή στη Συνεργασία Υποστηριζόμενη από Υπολογιστή. Συστήματα και Μοντέλα Συνεργασίας για Εργασία, Μάθηση, Κοινότητες Πρακτικής και Δημιουργία Γνώσης. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος