ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Αν είστε απόφοιτος του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη"

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός"

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Ειδίκευση: Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

 

Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι μεγάλο μέρος των λειτουργικών προβλημάτων στις εκπαιδευτικές μονάδες της χώρας οφείλονται στο υποτυπώδες επιστημονικό επίπεδο, το οποίο χαρακτηρίζει τη διοίκηση της εκπαίδευσης. Η σχετική βιβλιογραφία δείχνει ότι η διοίκηση σε επίπεδο εκπαιδευτικών οργανισμών ασκείται, τις περισσότερες φορές, σε επίπεδο εμπειρίας. Ένας διευθυντής σχολικής μονάδας, για παράδειγμα, αναλαμβάνει διοικητικά καθήκοντα χωρίς προηγούμενη κατάρτιση.

Από τις έρευνες διεθνών οργανισμών (π.χ. του ΟΟΣΑ, της ΟΥΝΕΣΚΟ, κ.ά.) προκύπτει η διαπίστωση ότι η σχολική ηγεσία αποτελεί σημαντικό παράγοντα της αποτελεσματικότητας των σχολικών μονάδων και, γενικότερα, της εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό η παροχή ειδικής εκπαίδευση σε ζητήματα διοίκησης και διαχείρισης σχολικών οργανισμών σε όσους αναλαμβάνουν θέσεις εκπαιδευτικών στελεχών έχει γίνει υποχρεωτική σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει  στη χώρα μας, αν εξαιρεθεί η σύντομη ανεπαρκής επιμόρφωση που γίνεται μερικές φορές για νέα εκπαιδευτικά στελέχη. H λειτουργία της συγκεκριμένης ειδίκευσης έρχεται να καλύψει μερικώς το κενό αυτό. Το ίδιο ισχύει και για την έρευνα στον τομέα αυτόν.

Επιπρόσθετα, η σε βάθος κατανόηση από τους εκπαιδευτικούς των αρχών της διοικητικής επιστήμης, αλλά και της οικονομικής αξίας της εκπαίδευσης, έτσι ώστε να υπάρξει εκσυγχρονισμός στον διοικητικό μηχανισμό των εκπαιδευτικών οργανισμών και βελτίωση της λειτουργίας αυτών μέσω της «ικανής διοίκησης», αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές της συγκεκριμένης ειδίκευσης θα έχουν τη δυνατότητα να διευρύνουν και ενισχύσουν τις γνώσεις και τις επαγγελματικές δεξιότητές τους αντίστοιχα ώστε να καταστούν ικανοί να αντιμετωπίζουν τα ποικίλα προβλήματα που αφορούν στη διοίκηση ενός οργανισμού και κυρίως του ανθρώπινου δυναμικού του, από το οποίο εξαρτάται η επιτυχία όχι μόνο των σχολικών μονάδων αλλά και των οργανισμών σε οποιοδήποτε άλλο κλάδο. Τέλος, η εμβάθυνση σε θέματα που αφορούν στις διαστάσεις της Διοικητικής Επιστήμης θα συμβάλει στη διαμόρφωση των μεταπτυχιακών φοιτητών σε συνειδητοποιημένα στελέχη, ικανά να ανταπεξέλθουν με επιτυχία δυσκολίες και προβλήματα που ανακύπτουν στον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης που αφορούν στην επίτευξη οργανωσιακών και λοιπών εκπαιδευτικών στόχων. Εξάλλου, ο βασικός στόχος της Διοικητικής Επιστήμης είναι η διασφάλιση της ομαλής εφαρμογής των διοικητικών αρχών, η οποία, ειδικά στον χώρο της εκπαίδευσης, αποτελεί βασική προτεραιότητα, αφού οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί είναι υπόλογοι απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.

 

Πρόγραμμα Σπουδών  - Περιγράμματα Μαθημάτων

Ειδίκευση: Πολιτισμική Αγωγή

Η Ειδίκευση στην Πολιτισμική Αγωγή  απευθύνεται όχι μόνο σε εν ενεργεία και υποψήφιους εκπαιδευτικούς, παρέχοντας εξειδικευμένες γνώσεις για την αξιοποίηση της τέχνης και του πολιτισμού ως απαραίτητου διδακτικού εργαλείου, καθώς και μέσου προσέγγισης μαθητών από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, αλλά και σε όσους επιθυμούν να αποκτήσουν περαιτέρω γνώσεις σχετικά με  θέματα πολιτισμού και να τα αξιοποιήσουν  σε άλλους αναπτυσσόμενους τομείς, όπως ο πολιτιστικός τουρισμός. Η Ειδίκευση αυτή  έρχεται  να καλύψει το κενό γνώσεων σε θέματα πολιτισμού σε συνδυασμό με την εκπαίδευση και έχει ως στόχο την παροχή υψηλού επιπέδου θεωρητικής κατάρτισης  σε ειδικά θέματα τέχνης και πολιτισμού, με έμφαση στην ελληνική πολιτισμική παράδοση, σε συνάρτηση με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά, καθώς και συστηματική ενημέρωση των μεταπτυχιακών φοιτητών σχετικά με τις σύγχρονες προσεγγίσεις στα θέματα αυτά. Αποσκοπεί επίσης στην ανάλυση ζητημάτων σχετικών με τη σημασία της αγωγής στο σχολείο σχετικά με θέματα τέχνης και πολιτισμού, καθώς και των τρόπων υλοποίησής της και στην εκμάθηση τρόπων παρουσίασης των υλικών και άυλων πολιτισμικών αγαθών της χώρας μας.

Δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην ενασχόληση των φοιτητών με θέματα πολιτιστικής εκπαίδευσης μέσα από επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, εκθέσεις έργων τέχνης, παρακολούθηση ειδικών ξεναγήσεων και ανάπτυξη άλλων  συναφών δραστηριοτήτων, καθώς και στην εξοικείωση των  φοιτητών  με τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων μετά από συστηματική παρακολούθηση ανάλογων δράσεων σε μουσεία, ιδρύματα και φο­ρείς που ασχολούνται με τον πολιτισμό. Στους ειδικότερους στόχους του προγράμματος της συγκεκριμένης Ειδίκευσης εντάσσεται η προσπάθεια να καταστούν όσοι την παρακολουθούν ικανοί: να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά την τέχνη στην εκπαίδευση, να καλλιεργούν τα πολιτισμικά ενδιαφέροντα των μαθητών και να τους ευαισθητοποιούν σε θέματα πολιτισμού και σεβασμού της πολιτισμικής διαφορετικότητας∙ να αναλαμβάνουν στα σχολεία τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων, όπως οργάνωση θεατρικών παραστάσεων, σχολικών πολιτιστικών ομίλων, έκδοση περιοδικών, δημιουργία σχολικών μουσείων, συλλογών κ.ά.∙ να υλοποιούν τις καινοτόμες δράσεις που οργανώνονται από το Υπουργείο Παιδείας, καθώς και να αναλαμβάνουν στην τοπική αυτοδιοίκηση και στον ιδιωτικό τομέα τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων, την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πολιτιστικών διαδρομών και άλλων δράσεων πολιτιστικού τουρισμού.

 Η Ειδίκευση αυτή,  εκτός του ότι προωθεί τη γνώση σε θέματα του πολιτισμού και ενισχύει την ευαισθησία απέναντι στην ελληνική και την παγκόσμια πολιτισμική  κληρονομιά και τη διάθεση για την προστασία και αξιοποίησή της, ανοίγει και νέους επαγγελματικούς ορίζοντες στους αποφοίτους της στο χώρο όχι μόνο της εκπαίδευσης, αλλά και του τουρισμού και του πολιτισμού, παρέχοντας πολύτιμες ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης.

 

Πρόγραμμα Σπουδών - Περιγράμματα Μαθημάτων

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: «ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ»

 

1o  εξάμηνο σπουδών

Κωδικοί μαθημάτων.

Τίτλοι μαθημάτων

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

1223-4111

Παιδαγωγική Ψυχολογία

8

1223-4112

Ανάπτυξη του εκπαιδευτικού και αποτελεσματική μάθηση

7

1223-4113

Δυσκολίες επικοινωνίας και διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

7

1223-4114

Μεθοδολογία της έρευνας και στατιστική

8

 

2o εξάμηνο σπουδών

Κωδικοί μαθημάτων

Τίτλοι μαθημάτων

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

1223-4211

Αναπτυξιακή Ψυχολογία

9

1223-4212

Ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση

7

1223-4213

Μαθησιακές δυσκολίες: Διάγνωση και αντιμετώπιση

7

1223-4214

Διαφοροποιημένη διδασκαλία στη σχολική τάξη

7

 

3o εξάμηνο σπουδών

Κωδικοί μαθημάτων

Τίτλοι μαθημάτων

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

1223-4311

Διαπολιτισμικότητα και εκπαίδευση

5

1223-4312

Ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών

5

1223-4313

Πρακτική Άσκηση

20

 

4o εξάμηνο σπουδών

 

 

Τίτλος μαθήματος

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

 

Διπλωματική Εργασία

30

 

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων ECTS

120

*Πρακτική Άσκηση: Κατά τη διάρκεια του τρίτου (3ου) εξαμήνου σπουδών οι φοιτητές της Ειδίκευσης «Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη» πραγματοποιούν Πρακτική Άσκηση σε δομές εκπαίδευσης και υποστήριξης (γενικής ή/και ειδικής αγωγής), συμπεριλαμβανομένων των Κέντρων Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ) μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η Πρακτική Άσκηση αποσκοπεί στην ανάπτυξη και καλλιέργεια ειδικών εκπαιδευτικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων για το σχεδιασμό, την οργάνωση, την εφαρμογή και την αξιολόγηση κατάλληλων προγραμμάτων διδασκαλίας, εκπαιδευτικής παρέμβασης και υποστήριξης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες που φοιτούν σε σχολικές μονάδες ειδικής και γενικής αγωγής και εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, μέσω της Πρακτικής Άσκησης οι φοιτητές αποκτούν εμπειρία σε θέματα που σχετίζονται με την παρατήρηση, καταγραφή και αξιολόγηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και δυνατοτήτων των μαθητών καθώς και τη συνεργασία με επαγγελματίες ψυχικής υγείας διαφόρων ειδικοτήτων στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της εφαρμογής κατάλληλων διδακτικών/εκπαιδευτικών παρεμβάσεων. Η διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης είναι 200 ώρες. Από τις παραπάνω ώρες, οι 180 πραγματοποιούνται σε (α) συνεργαζόμενες σχολικές μονάδες (90 ώρες ανά σχολική μονάδα) και (β) συνεργαζόμενα ΚΕΔΔΥ ή πιστοποιημένα από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και Κέντρα Ψυχικής Υγείας του Υπουργείου Υγείας (90 ώρες), ενώ οι υπόλοιπες 20 αφιερώνονται στην εποπτεία της προόδου της Πρακτικής Άσκησης των φοιτητών.

Βιωματικά Σεμινάρια Προσωπικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης: Κατά τη διάρκεια του 4ου εξαμήνου σπουδών οι φοιτητές και των τριών (3) Ειδικεύσεων του Π.Μ.Σ. «Εκπαίδευση και Πολιτισμός» είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν τα Βιωματικά Σεμινάρια Προσωπικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης. Τα σεμινάρια αυτά αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση των μεταπτυχιακών φοιτητών σε θέματα επικοινωνίας και προσωπικής ανάπτυξης, όπως αναγνώριση και έκφραση προσωπικών συναισθημάτων, χρήση της ενσυναίσθησης ως μέσου επικοινωνίας, διαχείριση του άγχους και των προβλημάτων που αφορούν στη σχολική τάξη, τη σχολική μονάδα και άλλους εργασιακούς χώρους, κ.ά. Τα σεμινάρια περιλαμβάνουν βιωματικές ασκήσεις διάρκειας 36 ωρών ανά ειδίκευση, οι οποίες πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις μεθόδους και τεχνικές διαφόρων ψυχοθεραπευτικών προσεγγίσεων, όπως η γνωσιακή-συμπεριφοριστική (CBT), η υπαρξιακή, η θεραπεία μέσω τέχνης (art therapy), η θεραπεία gestalt, το κλασικό ψυχόδραμα (psychodrama) και η δραματοθεραπεία.

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: «ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ»

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: «ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ»

 

1o  εξάμηνο σπουδών

Κωδικοί μαθημάτων

Τίτλοι μαθημάτων

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

1223-4122

Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης

8

1223-3321

Θεσμικό πλαίσιο διοίκησης σχολικών μονάδων

7

1223-4123

Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής τάξης

7

1223-4124

Οργανωσιακή συμπεριφορά στην εκπαίδευση

8

 

2o εξάμηνο σπουδών

Κωδικοί μαθημάτων

Τίτλοι μαθημάτων

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

1223-4221

Μεθοδολογία έρευνας - Στατιστική

8

1223-4222

Σχολική ηγεσία και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού-Βιωματικές ασκήσεις επαγγελματικής ανάπτυξης×

8

1223-4223

Αξιολόγηση σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης

7

1223-4224

Πολιτιστική Πολιτική στην εκπαιδευτική μονάδα

7

 

3o εξάμηνο σπουδών

Κωδικοί μαθημάτων

Τίτλοι μαθημάτων

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

1223-4321

Οικονομικά της εκπαίδευσης και της σχολικής μονάδας

7

1223-4322

Αποτελεσματική ηγεσία και διοίκηση ανθρωπίνων πόρων

8

1223-4323

Καινοτομία και επιχειρηματικότητα στην εκπαίδευση

7

1223-4324

Εφαρμογές των Τ.Π.Ε. στη διοίκηση της εκπαίδευσης και την εκπαιδευτική πράξη

8

 

4o εξάμηνο σπουδών

 

 

Τίτλος μαθήματος

Πιστωτικές Μονάδες-ECTS

 

Διπλωματική Εργασία

30

 

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων ECTS

120

 

*Βιωματικές ασκήσεις επαγγελματικής ανάπτυξης: Αποσκοπούν στην ανάπτυξη εξειδικευμένης γνώσης και ειδικών επαγγελματικών δεξιοτήτων. Η διάρκεια τους είναι 12 ώρες και έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα. Ειδικότερα, στο πλαίσιο των ασκήσεων αυτών οι φοιτητές της Ειδίκευσης «Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων», εξοικειώνονται με θέματα σχετικά με τα σύγχρονα μοντέλα σχολικής ηγεσίας και την εξέταση της αμφίδρομης σχέσης αυτής με την επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού μέσω βιωματικών τεχνικών και πρακτικών μεθόδων, με απώτερο στόχο την επίτευξη υψηλών αποδόσεων των εκπαιδευτικών οργανισμών.

Βιωματικά Σεμινάρια Προσωπικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης: Κατά τη διάρκεια του 4ου εξαμήνου σπουδών οι φοιτητές και των τριών (3) Ειδικεύσεων του Π.Μ.Σ. «Εκπαίδευση και Πολιτισμός» είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν τα Βιωματικά Σεμινάρια Προσωπικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης. Τα σεμινάρια αυτά αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση των μεταπτυχιακών φοιτητών σε θέματα επικοινωνίας και προσωπικής ανάπτυξης, όπως αναγνώριση και έκφραση προσωπικών συναισθημάτων, χρήση της ενσυναίσθησης ως μέσου επικοινωνίας, διαχείριση του άγχους και των προβλημάτων που αφορούν στη σχολική τάξη, τη σχολική μονάδα και άλλους εργασιακούς χώρους, κ.ά. Τα σεμινάρια περιλαμβάνουν βιωματικές ασκήσεις διάρκειας 36 ωρών ανά ειδίκευση, οι οποίες πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις μεθόδους και τεχνικές διαφόρων ψυχοθεραπευτικών προσεγγίσεων, όπως η γνωσιακή-συμπεριφοριστική (CBT), η υπαρξιακή, η θεραπεία μέσω τέχνης (art therapy), η θεραπεία gestalt, το κλασικό ψυχόδραμα (psychodrama) και η δραματοθεραπεία.

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik