ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Αν είστε απόφοιτος του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη"

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός"

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Διαφοροποιημένη διδασκαλία στη σχολική τάξη


 

Μεταπτυχιακό | Β' εξάμηνο | 1223-4214

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Το συγκεκριμένο μάθημα αφορά στην έννοια της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και τη εφαρμογή της σε τάξεις μικτής ικανότητας. Οι μαθητές που φοιτούν στα συμβατικά σχολεία είναι «διαφορετικοί» ως προς τα μαθησιακό τους προφίλ,, τη μαθησιακή ετοιμότητα και το ενδιαφέρον μάθησης, δηλαδή τους μαθησιακούς μηχανισμούς μέσω των οποίων διαχειρίζονται και προσεγγίζουν τη γνώση και παράλληλα αναπτύσσουν νέες δεξιότητες. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία, ως ψυχοπαιδαγωγική και διδακτική πρόταση δεν υπόσχεται έτοιμες λύσεις, όμως διατυπώνει εναλλακτικές διδακτικές προτάσεις ως προς το περιεχόμενο, τη διαδικασία και το προϊόν της διδασκαλίας με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη ενσωμάτωση των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Οι ενότητες που θα μελετηθούν είναι:

  • Η έννοια της μαθησιακής διαφορετικότητας στη σχολική τάξη 
  • Η έννοια και η αναγκαιότητα της διαφοροποίησης της διδασκαλίας σε τάξεις μικτής ικανότητας 
  • Προϋποθέσεις εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε τάξεις μικτής ικανότητας
  • Μαθησιακό περιβάλλον και διαφοροποιημένη διδασκαλία
  • Χαρακτηριστικά του μαθησιακού περιβάλλοντος σε τάξεις διαφοροποιημένης δυναμικής
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε τάξεις όπου εφαρμόζεται η διαφοροποιημένη διδασκαλία 
  • Ο σχεδιασμός και η προετοιμασία της διδασκαλίας ως προϋπόθεση αποτελεσματικής εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας · Τα είδη της διαφοροποίησης στη διδακτική πράξη
  • Η αξιολόγηση σε τάξεις μικτής ικανότητας

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται να έχουν:

  • αποκτήσει σφαιρική γνώση για την ανάλυση των βασικών μακροοικονομικών μεγεθών
  • να διερευνούν τη μακροοικονομική ισορροπία της οικονομίας σύμφωνα με το Κευνσιανό και το Κλασικό υπόδειγμα.
  •  να εξετάζουν το σταθεροποιητικό ρόλο του κράτους σε συνδυασμό με τις επιδράσεις της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής στην οικονομία.

Γενικές Ικανότητες

  • Ενίσχυση επαγγελματικών δεξιοτήτων του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο της διαφοροποίησης της διδασκαλίας στη σχολική τάξη
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής υπευθυνότητας και παιδαγωγικής ευαισθησίας και ίσης μεταχείρισης μαθητών με διαφορετική μαθησιακή δυναμική, εκπαιδευτικές ανάγκες και ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία-Μαθησιακή αυτορρύθμιση
  • Ομαδική εργασία
  • Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές καταστάσεις-απαιτήσεις
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων πληροφοριών
  • Προαγωγή της κριτικής και δημιουργικής σκέψης και έκφρασης των φοιτητών/τριών
  • Καλλιέργεια της ερευνητικής δυναμικής τω φοιτητών/τριών σε θέματα διαφοροποιημένης και εναλλακτικής διδακτικής
  • Ενίσχυση της αυτοαξιολογικής ικανότητας των φοιτητών/τριών

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο - Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Διαδραστική διδασκαλία-αλληλεπίδραση 30
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 30
Δραστηριότητες αφομοίωσης και ανατροφοδότησης 30
Ομαδικές δραστηριότητες 25
Αυτόνομη/μη καθοδηγούμενη μελέτη-συγγραφή εργασίας 40
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών βασίζεται: α. Σε γραπτή εξέταση που αντιστοιχεί στο 60% της τελικής συνολικής βαθμολογίας και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου και αποτελείται από δύο (2) ερωτήσεις κριτικού αναστοχασμού μέσω της μελέτης συγκεκριμένων εκπαιδευτικών σεναρίων ή άλλων έγκυρων εκπαιδευτικών πηγών που σχετίζονται άμεσα με τις διδακτικές ενότητες που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος. Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:

  • Παιδαγωγική ορθότητα και επιστημονική τεκμηρίωση απαντήσεων
  • Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης παιδαγωγικών εννοιών και όρων που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος
  • Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την εξέταση των προσφερόμενων πηγών
  • Πρωτοτυπία και δημιουργικότητα ως προς τη διατύπωση παιδαγωγικών-διδακτικών προτάσεων
  • Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
  • Οργάνωση σκέψης
  • Δομή γραπτού λόγου
  • Μορφή γραπτού δοκιμίου

β. Σε εκπόνηση γραπτής εργασίας από τους φοιτητές/τριες, που βασίζεται σε συστηματική και οργανωμένη βιβλιογραφική ανασκόπηση, της οποίας η βαθμολογία αντιστοιχεί στο 40 % του τελικού συνολικού βαθμού. Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών εργασιών των φοιτητών/τριών είναι:

  • η αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα 
  • η κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας 
  • κατανόηση, ερμηνεία σύγκριση και παρουσίαση των βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων 
  • η πληρότητα των συμπερασμάτων και προτάσεων 
  • η ορθότητα της καταγραφής των βιβλιογραφικών αναφορών (references) τόσο στο σώμα όσο και στο τέλος της εργασίας 
  • η γενική δόμηση και μορφή της εργασίας (ενότητες, παραγραφοποίηση, σχήματα, πίνακες - η σαφήνεια του γραπτού λόγου

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Koutselini, M. (2008) Listening to students’ voices for teaching in mixed ability classrooms: Presuppositions and considerations for differentiated instruction. Learning and teaching, 1(1): 17-30. 
  • Moon, R. T. (2005). The role of assessment in differentiation. Theory into Practice, 44(3): 226- 233. • Sternberg, J. R. & Zhang, L. (2005). Styles of thinking as a basis of differentiated instruction. Theory into Practice, 44(3): 245-253. 
  • Tomlinson, A.C. (2001). Πώς να διαφοροποιήσουμε τη διδασκαλία μας σε τάξεις μικτής ικανότητας (Ειρ. Κορρέ μτφ). Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη. 
  • Tomlinson, A.C. (2008). The goals of differentiation. Educational Leadership, Nov. 2008: 26-30. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.649 
  • Tomlinson, A.C. (2014). The differentiated classroom. Responding to the needs of all students. USA: ASCD. 
  • Βαλιαντή, Σ. & Μεοφύτου Λ. (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Λειτουργική και αποτελεσματική εφαρμογή. 
  • Βαλιαντή, Σ. (2015). Η διαφοροποίηση της διδασκαλίας σε τάξεις μικτής ικανότητας μέσα από τις εμπειρίες εκπαιδευτικών και μαθητών: Μια ποιοτική διερεύνηση της της αποτελεσματικότητας και των προϋποθέσεων εφαρμογής της. Επιστήμες Αγωγής, 1/2015: 7-35 
  • Σουρτζή, Μ., Ιωακειμίδου Β., Βλάχος, Ν., Κουτσοσπύρου, Χ., Χατζημηχαϊλίδης, Β. (2013). Μία τάξη για όλους In: Proceedings of 7o International Conference in Open and Distance Learning, τομ. 7ος, μέρος Β΄ (p.p. 161-169).

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Improving Schools
  • Educational Studies
  • Teaching and Teacher Education
  • School Effectiveness and School Improvement
  • International Journal of Instruction

Μαθησιακές δυσκολίες: Διάγνωση και αντιμετώπιση


 

Μεταπτυχιακό | Β' εξάμηνο | 1223-4213

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Eιδικού υποβάθρου, ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Οι ενότητες οι οποίες αναπτύσσονται στο πλαίσιο του μαθήματος είναι οι ακόλουθες: εννοιολογική διασάφηση των μαθησιακών δυσκολιών, ανίχνευση, αξιολόγηση, διαγνωστική έρευνα και στάδια διαφορικής διάγνωσης, παγκόσμια διαγνωστικά κριτήρια, ψυχομετρικά εργαλεία – κλίμακες συμπεριφοράς - άτυπη αξιολόγηση, αποτελέσματα αξιολόγησης, ενσωμάτωση και αποτελεσματικότητα του σύγχρονου σχολείου απέναντι στα προβλήματα μάθησης και προσαρμογής, έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση, μοντέλα εφαρμογής προγραμμάτων πρόληψης στο χώρο του σχολείου, ποιότητα σχολικής ζωής, θεωρητική τεκμηρίωση, περιγραφή και εφαρμογή εκπαιδευτικών παρεμβάσεων.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αυτό αποσκοπεί στο να συμβάλλει στην ανάπτυξη της γνώσης και της κατανόησης γύρω από τις εφαρμογές της θεωρίας και της έρευνας της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στην εκπαίδευση με σκοπό τη βελτίωση και ανάπτυξη της κοινωνικής, συναισθηματικής και γνωστικής συμπεριφοράς μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • διακρίνουν ανάμεσα στις ποικίλες μορφές μαθησιακών δυσκολιών
  • αναγνωρίζουν τη σημασία της πρόληψης στη βελτίωση της ποιότητας της σχολικής ζωής για όλους τους μαθητές
  • κατανοούν τα στάδια της διαγνωστικής διαδικασίας
  • εκτιμούν τη χρησιμότητα και καταλληλότητα μεθόδων και εργαλείων ανίχνευσης και αξιολόγησης μαθησιακών δυσκολιών αλλά και ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των παιδιών
  • αναλύουν και να αξιολογούν διαφορετικές προσεγγίσεις σχολικών παρεμβάσεων με σκοπό τη βελτίωση της σχολικής ζωής των παιδιών
  • εφαρμόζουν τις γνώσεις τους στο πλαίσιο συγκεκριμένων μελετών περίπτωσης και υποθετικών σεναρίων στο σχολικό περιβάλλον

Επιπλέον, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αναπτύξει δεξιότητες στους παρακάτω τομείς: Γραπτή και προφορική επικοινωνία, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας, Συνεργασία, Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση βιβλιογραφίας, Αυτοαξιολόγηση.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση εμπειρικών δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση της Τεχνολογίας και των ακαδημαϊκών υπηρεσιών πληροφόρησης
  • Αυτόνομη εργασία, αυτορρύθμιση.
  • Ομαδική εργασία, συνεργασία, επιχειρηματολογία και παροχή ανατροφοδότησης.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προσαρμογή σε νέες εκπαιδευτικές ανάγκες-συνθήκες με βάση τις δυνατότητες και τις δυσκολίες των μαθητών
  • Λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα ετερότητας
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, μελέτες περίπτωσης, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας, μελέτη και επεξεργασία επιστημονικής αρθρογραφίας.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Καταιγισμός ιδεών-διάλεξη 20
Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία 20
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας/αρθρογραφίας 25
Συγγραφή εργασίας 40
Παρουσίαση και συζήτηση εργασίας 15
Δημόσια έκφραση επιχειρηματολογίας στην τάξη 10
Ομαδικές, βιωματικές ασκήσεις στο πλαίσιο μελέτης περίπτωσης 15
Αυτοτελής μη καθοδηγούμενη μελέτη και ανατροφοδότηση 25
Εξατομικευμένη καθοδήγηση και συμβουλευτική 5
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών στο πλαίσιο του μαθήματος είναι η Ελληνική, ενώ για τους φοιτητές Erasmus η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Αγγλική

Οι φοιτητές αξιολογούνται με εργασία η οποία αποτελείται από γραπτή βιβλιογραφική ανασκόπηση έκτασης 3000 λέξεων (50% του τελικού βαθμού), δημόσια αναρτημένη παρουσίαση (αφίσα) με σύντομο σχολιασμό διάρκειας 8΄ - 10΄ (25% του τελικού βαθμού) και προφορική παρουσίαση υποθετικού σεναρίου διάγνωσης και αντιμετώπισης δυσκολιών στο χώρο της σχολικής τάξης διάρκειας 8΄ - 10΄ (25% του τελικού βαθμού). Τα κριτήρια βαθμολόγησης της γραπτής βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι τα παρακάτω:

  • Ποιότητα ανασκοπούμενης βιβλιογραφίας (δημοσιευμένη έρευνα σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές)
  • Ποιότητα της ανάλυσης της βιβλιογραφίας (βαθμός σύνθεσης, σύγκρισης και κριτικής αποτίμησης της θεωρίας, της μεθόδου και των αποτελεσμάτων των ανασκοπούμενων ερευνών, ισορροπία στη διατύπωση θέσεων και κριτικής)
  • Σκοπός και συνάφεια του θέματος με το περιεχόμενο της ανασκόπησης
  • Διατύπωση προτάσεων για μελλοντική έρευνα
  • Δομή, συνοχή, σαφήνεια και έκταση εργασίας (±10%)
  • Σαφήνεια κριτηρίων επιλογής των ανασκοπούμενων ερευνών
  • Μορφή ανασκόπησης σύμφωνα με τα σχετικά κριτήρια της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας (American Psychological Association)

Τα κριτήρια βαθμολόγησης της αναρτημένης παρουσίασης (αφίσας) με σχολιασμό είναι τα παρακάτω:

  • Περιεχόμενο
  • Δομή - οργάνωση
  • Διαχείριση χρόνου
  • Μορφή αφίσας
  • Προφορική αλληλεπίδραση

Τα κριτήρια βαθμολόγησης της παρουσίασης του υποθετικού σεναρίου είναι τα παρακάτω:

  • Χρήση ολιστικής/οικολογικής προσέγγισης στην παρουσίαση του υποθετικού σεναρίου/της μελέτης περίπτωσης
  • Συνοπτική περιγραφή δυνατοτήτων και δυσκολιών
  • Ανάλυση και τεκμηρίωση των διαγνωστικών εργαλείων και των προτεινόμενων παρεμβάσεων
  • Παρουσίαση των στόχων της παρέμβασης
  • Εκτίμηση και διατύπωση τρόπων πρόληψης και προτάσεων για βελτίωση των αποτελεσμάτων
  • Διαχείριση χρόνου
  • Ανταπόκριση σε ερωτήματα
  • Κατανόηση θέματος

Οι μέθοδοι και τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών αναφέρονται αναλυτικά στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές. Ανατροφοδότηση στο πλαίσιο της αξιολόγησης των φοιτητών παρέχεται με τη βοήθεια της ηλεκτρονικής τάξης του μαθήματος.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Cavendish, W. (2013). Identification of learning disabilities: Implications of proposed DSM-5 criteria for school-based assessment. Journal of Learning Disabilities, 46(1), 52-57.
  • Humphrey, N., Kalambouka, A., Wigelsworth, M., Lendrum, A., Lennie, C., & Farrell, P. (2010). New Beginnings: Evaluation of a short social-emotional intervention for primary-aged children. Educational Psychology, 30(5), 513-532.
  • Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ. (2011). Δυσκολίες μάθησης: Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Αθήνα: Διάδραση.
  • Russell, G., Ryder, D., Norwich, B., & Ford, T. (2015). Behavioural difficulties that co-occur with specific word reading difficulties: a UK population-based cohort study. Dyslexia, 21, 123–141.
  • Sciutto, M. J., Terjesen, M. D., Kucˇerová, A., Michalová, Z., Schmiedeler, S., Antonopoulou, K., Shaker, N. Z., Lee, J., Alkahtani, K., Drake, B., & Rossouw, J. (2016). Cross-national comparisons of teachers’ knowledge and misconceptions of ADHD. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 5(1), 34–50.
  • Woods, K., Bond, C., Tyldesley, K., Farrell, P., & Humphrey, N. (2011). The role of school psychologists in child protection and safeguarding. School Psychology International, 32(4), 361- 376.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Ψυχολογία
  • Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
  • Έρευνα στην Εκπαίδευση
  • Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης
  • British Journal of Educational Psychology
  • Dyslexia
  • Educational Psychology
  • International Journal of School and Educational Psychology
  • Journal of Learning Disabilities

Αναπτυξιακή Ψυχολογία


 

Μεταπτυχιακό | Β' εξάμηνο | 1223-4211

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 9 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδίκευσης

Προαπαιτούμενα: Αναπτυξιακή Ψυχολογία γενικού υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Περιγραφή

Στο πλαίσιο του μαθήματος παρουσιάζονται σύγχρονα θέματα που αφορούν στη γνωστική, γλωσσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των ατόμων. Εξετάζονται οι θεωρίες για τη γλωσσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη κατά τη βρεφική, προσχολική, σχολική και εφηβική ηλικία σε σχέση με τα ερευνητικά ερωτήματα που αφορούν στο ‘τι’ και στο ‘πως’ της ανάπτυξης. Παρουσιάζονται επίσης οι διάφορες θεωρίες για τη Θεωρία του Νου και οι γλωσσικοί και κοινωνικοί παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή της.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • έχουν αποκτήσει γνώση θεμάτων που σχετίζονται με τη γνωστική, γλωσσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη κατά τη βρεφική, προσχολική, σχολική και εφηβική ηλικία και να είναι σε θέση να κάνουν κριτική ανάλυση των θεμάτων αυτών
  • έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές αρχές των διαφόρων θεωριών για τη γνωστική, γλωσσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των ατόμων και να είναι σε θέση να τις χρησιμοποιούν για να δίδουν απαντήσεις στα ερωτήματα που αφορούν στο ‘τι’ και στο ‘πως’ της ανάπτυξης.
  • έχουν αποκτήσει γνώση των διαφόρων θεωριών για τη Θεωρία του Νου καθώς και των κοινωνικών και γλωσσικών παραγόντων που επηρεάζουν την ανάπτυξή της
  • έχουν καταστεί ικανοί να συγγράφουν και να παρουσιάζουν εργασίες σχετικές με το περιεχόμενο του μαθήματος κάνοντας χρήση της ξενόγλωσσης, κυρίως, βιβλιογραφίας.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Δια ζώσης διδασκαλία, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, μελέτη βασικής επιστημονικής βιβλιογραφίας, παρουσίαση στην τάξη από τους φοιτητές ξενόγλωσσων, κυρίως, άρθρων ή βιβλίων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:  Υποστήριξη του μαθήματος μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 40
Μελέτη και συγγραφή συντόμων εργασιών ανάλυσης-παρουσίασης ξενόγλωσσων ερευνητικών άρθρων 50
Συγγραφή συνθετικής εργασίας 75
Προετοιμασία και προφορική παρουσίαση της συνθετικής εργασίας 25
Βιωματικές ασκήσεις 35
Σύνολο Μαθήματος 225

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα διδασκαλίας και αξιολόγησης των φοιτητών είναι η Ελληνική

Οι φοιτητές αξιολογούνται με: α) γραπτή εξέταση (80%) του τελικού βαθμού και μικρές εργασίες (20% του τελικού βαθμού) ή β) γραπτή εργασία (80%) του τελικού βαθμού και μικρές εργασίες (20% του τελικού βαθμού).

Οι μικρές εργασίες περιλαμβάνουν σύντομη γραπτή ( 600 έως 800 λέξεις) και προφορική παρουσίαση ενός επιστημονικού άρθρου σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος. Η γραπτή εργασία, η οποία βασίζεται σε βιβλιογραφική ανασκόπηση, περιλαμβάνει ανάπτυξη ενός θέματος, με 5000- 5500 λέξεις, σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Άρθρα από ξενόγλωσσα, κυρίως, περιοδικά σχετικά με τα θέματα που απαρτίζουν το περιεχόμενο του μαθήματος

Ενδεικτική βασική βιβλιογραφία

  • Cole, M., & Cole, S.R. (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών: Εφηβεία. Αθήνα:Τυπωθήτω.
  • Cole, M., & Cole, S.R. (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών: Γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή και μέση παιδική ηλικία. Αθήνα: Τυπωθήτω.

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • British Journal of Developmental Psychology
  • European Journal of Developmental Psychology
  • Journal of Applied Developmental Psychology
  • Ψυχολογία
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση
  • Παιδαγωγικός Λόγος
  • Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση

Δυσκολίες επικοινωνίας και διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες


 

Μεταπτυχιακό | Α' εξάμηνο | 1223-4113

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: - Ειδικού Υπόβαθρου - Ειδίκευσης - Ανάπτυξη Δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα: --

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Στο πλαίσιο του μαθήματος επιδιώκεται η κατανόηση και ανάλυση εννοιών που σχετίζονται με το γνωστικό, γλωσσικό, συναισθηματικό και κοινωνικό υπόβαθρο της επικοινωνίας και των διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο καθώς και η εξέταση της φύσης και των αιτιών των προβλημάτων επικοινωνίας και κοινωνικής προσαρμογής παιδιών και εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Έμφαση δίνεται στην εξέταση της γλωσσικής ικανότητας, της ικανότητας επικοινωνίας και των διαπροσωπικών σχέσεων παιδιών και εφήβων με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες καθώς και κωφών ή βαρήκοων παιδιών και εφήβων. Τα θέματα που θα συζητηθούν περιλαμβάνουν την εννοιολογική διασάφηση της κατανόησης του νου, της γλώσσας και της επικοινωνίας, τη «Θεωρία του Νου» και το εμπειρικό παράδειγμα της αναφορικής επικοινωνίας, τις ερμηνευτικές θεωρίες για την ανάπτυξη της κοινωνικής κατανόησης και του ελέγχου της κατανόησης, το ρόλο του περιβάλλοντος (σχολείο, οικογένεια) στην ανάπτυξη της σκέψης και της επικοινωνίας στο σχολικό περιβάλλον, τη φιλία και το ρόλο της στην ικανότητα μάθησης και στη συμπεριφορά του παιδιού, τη φύση των δυσκολίων επικοινωνίας παιδιών και εφήβων και τις δυσκολίες στην κοινωνική προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον, τη ρύθμιση συναισθημάτων. Επιπλέον, στο πλαίσιο του μαθήματος αυτού, ενθαρρύνεται η κριτική σκέψη στην αξιολόγηση και το σχεδιασμό ψυχοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων ενίσχυσης των δεξιοτήτων επικοινωνίας και της κοινωνικής συμπεριφοράς των μαθητών με και χωρίς τυπική ανάπτυξη στο γενικό σχολείο.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί στο να συμβάλλει στην ανάπτυξη γνώσης και δεξιοτήτων γύρω από θεματικές περιοχές που αφορούν στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και της κοινωνικής συμπεριφοράς σε τυπικά αναπτυσσόμενους και μη τυπικά αναπτυσσόμενους μαθητικούς πληθυσμούς. Επιπρόσθετα, το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης και προβληματισμού για το ρόλο των διανθρώπινων σχέσεων, που αναπτύσσονται στη σχολική τάξη, στη μάθηση και τη συμπεριφορά παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • περιγράφουν την κοινωνική, συναισθηματική και γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών σχολικής ηλικίας με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • διασαφηνίζουν εννοιολογικά την επικοινωνία και την κοινωνική κατανόηση κατά τη σχολική ηλικία
  • διακρίνουν και να εξηγούν τους εγγενείς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που επιδρούν στην κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον
  • αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τις επιπτώσεις των δυσκολιών στην επικοινωνία στην κοινωνική προσαρμογή των παιδιών και εφήβων
  • εκτιμούν το ρόλο του σχολείου στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών
  • εξετάζουν τη φύση των δυσκολιών των παιδιών στην επικοινωνία με βάση τη βιβλιογραφία
  • εξετάζουν κατάλληλες μεθόδους παρέμβασης και διαχείρισης προβλημάτων στην τάξη
  • συνεργάζονται
  • διαχειρίζονται εποικοδομητικά την αυτοτελή μελέτη μέσα από τη χρήση των πολλαπλών πηγών πληροφόρησης
  • αναπτύσσουν ακαδημαϊκή σκέψη και να τεκμηριώνουν γραπτά και προφορικά την άποψη τους με τη χρήση επιστημονικών ευρημάτων

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση εμπειρικών δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση της Τεχνολογίας και των ακαδημαϊκών υπηρεσιών πληροφόρησης
  • Αυτόνομη εργασία, αυτορρύθμιση.
  • Ομαδική εργασία, συνεργασία, επιχειρηματολογία και παροχή ανατροφοδότησης
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προσαρμογή σε νέες εκπαιδευτικές ανάγκες-συνθήκες με βάση τις δυνατότητες και τις δυσκολίες των μαθητών.
  • Λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα ετερότητας
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, μελέτες περίπτωσης, μελέτη και επεξεργασία βασικής επιστημονικής αρθρογραφίας, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας. Μέρος του μαθήματος υλοποιείται με εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:  Χρήση Τ.Π.Ε. στο πλαίσιο του μαθήματος, υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας, της εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας και της επικοινωνίας με τους φοιτητές με τη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Καταιγισμός ιδεών-διάλεξη 20
Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία 20
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας/αρθρογραφίας 25
Συγγραφή εργασίας 40
Παρουσίαση και συζήτηση εργασίας 15
Δημόσια έκφραση επιχειρηματολογίας στην τάξη 10
Ομαδικές, βιωματικές ασκήσεις στο πλαίσιο μελέτης περίπτωσης 15
Αυτοτελής μη καθοδηγούμενη μελέτη και ανατροφοδότηση 25
Εξατομικευμένη καθοδήγηση και συμβουλευτική 5
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών στο πλαίσιο του μαθήματος είναι η Ελληνική, ενώ για τους φοιτητές Erasmus η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Αγγλική. Οι φοιτητές αξιολογούνται με εργασία η οποία αποτελείται από γραπτή βιβλιογραφική ανασκόπηση έκτασης 4000 λέξεων (60% του τελικού βαθμού), δημόσια προφορική παρουσίαση διάρκειας 10΄ - 12΄ (30% του τελικού βαθμού) και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας διάρκειας 5΄- 7΄ σε ένα ερώτημα που θα προετοιμάσει ο φοιτητής στο πλαίσιο του μαθήματος (10% του τελικού βαθμού).

Τα κριτήρια βαθμολόγησης της γραπτής βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι τα παρακάτω:

  • Ποιότητα ανασκοπούμενης βιβλιογραφίας (δημοσιευμένη έρευνα σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές)
  • Ποιότητα της ανάλυσης της βιβλιογραφίας (βαθμός σύνθεσης, σύγκρισης και κριτικής αποτίμησης της θεωρίας, της μεθόδου και των αποτελεσμάτων των ανασκοπούμενων ερευνών, ισορροπία στη διατύπωση θέσεων και κριτικής)
  • Σκοπός και συνάφεια του θέματος με το περιεχόμενο της ανασκόπησης
  • Διατύπωση προτάσεων για μελλοντική έρευνα
  • Δομή, συνοχή, σαφήνεια και έκταση εργασίας (±10%)
  • Δομή, συνοχή, σαφήνεια και έκταση εργασίας (±10%)
  • Δομή, συνοχή, σαφήνεια και έκταση εργασίας (±10%)

Τα κριτήρια βαθμολόγησης της προφορικής παρουσίασης είναι τα παρακάτω:

  • Περιεχόμενο και δομή
  • Δεξιότητες παρουσίασης
  • Προετοιμασία και διαχείριση χρόνου
  • Ανταπόκριση σε ερωτήσεις και γνώσεις γύρω το θέμα παρουσίασης

Τα κριτήρια βαθμολόγησης της επιχειρηματολογίας του φοιτητή είναι τα παρακάτω:

  • Σεβασμός στην αντίθετη άποψη
  • Πληρότητα πληροφόρησης
  • Αντίκρουση
  • Χρήση ερευνητικών δεδομένων, στατιστικών στοιχείων
  • Οργάνωση
  • Κατανόηση θέματος

Οι μέθοδοι και τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών αναφέρονται αναλυτικά στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές. Ανατροφοδότηση στο πλαίσιο της αξιολόγησης των φοιτητών παρέχεται με τη βοήθεια της ηλεκτρονικής τάξης του μαθήματος.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Bartsch, K. & Wellman, H. M. (1995). Children talk about the mind. NY: Oxford University Press.
  • Frith, U., & Happé, F. (1994). Autism: Beyond “theory of mind”. Cognition, 50(1-3), 115-132.
  • Grieve, R., & Hughes, M. (1997). Understanding children: essays in honour of Margaret Donaldson. Oxford Malden, MΑ: Blackwell.
  • Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ. (1999). Σύγχρονες απόψεις για τη σκέψη του παιδιού. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Potter, C. & Whittaker, C. (2001). Enabling communication in children with autism. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Rieffe, C. (2012). Awareness and regulation of emotions in deaf children. British Journal of Developmental Psychology, 30(4), 477-492.
  • Siegal, M. (2008). Marvelous minds: the discovery of what children know. Oxford: Oxford University Press.
  • Schick, B., De Villiers, P., De Villiers, J. & Hoffmeister, R. (2007). Language and Theory of Mind: A Study of Deaf Children. Child Development, 78: 376–396. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01004.x
  • Wood, D. (1998). How children think and learn: the social contexts of cognitive development. Oxford: Blackwell.

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Ψυχολογία
  • Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
  • Έρευνα στην Εκπαίδευση
  • Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης
  • Autism
  • British Journal of Developmental Psychology
  • British Journal of Educational Psychology
  • Child Development
  • Journal of Deaf Studies and Deaf Education

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik