ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και Ειδικά Θέματα Εφοδιαστικής


 

Προπτυχιακό | 7ο εξάμηνο | Επιλογής | ΟΚ2601

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει:

  • Βασικές αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας?
  • Σημασία Ποιότητας για τον Καταναλωτή και την Οικονομία γενικότερα
  • Πρακτικές ποιότητας που υιοθετούν οι επιχειρήσεις διεθνώς και πιστοποιητικά ποιότητας
  • Εφοδιαστική και Περιβάλλον (Green Logistics)
  • Διαχείριση Επιστρεφομένων και Ανάστροφη Εφοδιαστική Αλυσίδα (Reverse Logistics)
  • Κλαδική Εφοδιαστική Ανάλυση : Αγροτικός Τομέας, Εμπορική Ναυτιλία, Φάρμακα, Καταναλωτικά Προϊόντα, Ρούχα-Υποδήματα, Αυτοκίνητα,
  • Διαχείριση πελατειακών σχέσεων (Customer Relationship Management) στο νέο περιβάλλον της Εφοδιαστικής
  • Συνδυασμένα μέσα μεταφορών
  • City Logistics - Αστικές Εμπορευματικές Μεταφορές

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση των ειδικών θεμάτων της Ποιότητας σε σχέση με τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στο νέο οικονομικό περιβάλλον και της Εφοδιαστικής, και πιο συγκεκριμένα το θεωρητικό πλαίσιο της σχέσης της Εφοδιαστικής Επιστήμης με το Περιβάλλον, τη Δημόσια Διοίκηση, τις επιστροφές προϊόντων και της εφαρμογής της σε διάφορους κλάδους της Οικονομίας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • να πληροφορηθεί για το περιεχόμενο και στόχους της αγροδιατροφικής εφοδιαστικής αλυσίδας σε σχέση με το φυσικό περιβάλλον
  • να μάθει για τις ιδιαιτερότητες στις διαδικασίες μεταφοράς και αποθήκευσης τροφίμων και σε διάφορους άλλους κλάδους
  • να αντιλαμβάνεται την έννοια και σημασία του αποθέματος και να γνωρίζει τις βασικές αρχές και πρακτικές αγορών
  • να κατανοεί τη σημασία και πρακτικές διαχείρισης στην αντίστροφη εφοδιαστική αλυσίδα
  • να γνωρίσει τις ιδιαιτερότητες των αστικών εμπορευματικών μεταφορών (citylogistics) και τις πρακτικές Logistics στο δημόσιο τομέα
  • να αναγνωρίσει τη σημασία της ποιότητας τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις και την οικονομία
  • να αντιλαμβάνεται την έννοια του ανταγωνισμού ανάμεσα σε προϊόντα και επιχειρήσεις
  • να κατανοεί την έννοια της ποιότητας και να πληροφορηθεί σχετικά με τις πρακτικές υιοθέτησης της από τις επιχειρήσεις

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 30
Διαδραστική διδασκαλία - αλληλεπίδραση 30
Ομαδική εργασία σε μελέτη περίπτωσης 20
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 10
Αυτόνομη/μη καθοδηγούμενη μελέτη 35
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει

  • θέματα ανάπτυξης βασιζόμενα στις διάφορες θεωρίες
  • κριτική ανάλυση σε μελέτες περίπτωσης μέσω της μελέτης έγκυρων εκπαιδευτικών πηγών που σχετίζονται άμεσα με τις διδακτικές ενότητες που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος.
  • Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
    • Oρθότητα και επιστημονική τεκμηρίωση απαντήσεων
    • Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης εννοιών και όρων που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος
    • Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την εξέταση των προσφερόμενων πηγών<l/i>
    • Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
    • Οργάνωση σκέψης-Δομή γραπτού λόγου
    • Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
  • Μαλινδρέτος, Γ. (2015), Εφοδιαστική Αλυσίδα, Logistics και Εξυπηρέτηση Πελατών, Κάλλιπος, ISBN 978-960-603-486-2.
  • Σιφνιώτης, K. (1997). Logistics Management, Θεωρία και Πράξη, Αθήνα: Eκδόσεις Σταμούλη.
  • Chopra, S. andMeindl, P. (2001), Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Organization., Prentice-Hall Inc. New Jersey, USA. ISBN 0-13026465-2.
  • Christopher, M. (1998), Logistics and Supply Chain Management: Creating Value-Adding Networks, Second Edition. Prentice Hall – Financial Times-Pearson Education Ltd. ISBN13: 978-0-273-681176-2.
  • Lambert, D. (2004), The Eight Essential Supply Chain Management Processes. Supply Chain Management Review.
  • Roberts C.M. (2006), Radio Frequency identification (RFID), Computers and security, Vol 25, p. 18-26.
  • Rushton, A. & Oxley, J. (1998), Handbook of Logistics and Distribution Management, Cranfield Institute of Technology, London: Kogan Page Ltd. ISBN 0 74 94 0588-.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • Journal of Business Logistics - Wiley Online Library
  • The International Journal of Logistics Management - Emerald Insight
  • Logistics Research - a SpringerOpen journal

Πτυχιακή Μελέτη


 

Η Πτυχιακή Εργασία [ΠΤ1000] εκπονείται κατά τη διάρκεια του 4ου έτους σπουδών (Ζ΄ και Η΄ εξάμηνο) και εκλαμβάνεται ως ένα μάθημα, στο οποίο αποδίδονται 10 πιστωτικές μονάδες ECTS (5 ECTS στο Ζ΄ Εξάμηνο και 5 ECTS στο Η΄ Εξάμηνο) και 20 Διδακτικές Μονάδες (10 Δ.Μ. στο Ζ΄ Εξάμηνο και 10 Δ.Μ. στο Η΄ Εξάμηνο).

Εναλλακτικά, αντί για την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας, οι φοιτητές δύνανται να επιλέξουν δύο (2) μαθήματα επιλογής που αντιστοιχούν σε 5 ECTS το καθένα (σύνολο 10 ECTS), με την προϋπόθεση ότι τα δύο αυτά μαθήματα θα πρέπει να προέρχονται από την ίδια ομάδα (δηλαδή ο φοιτητής επιλέγει δύο [2] μαθήματα είτε από την ομάδα Οικονομίας και Διοίκησης, είτε από την ομάδα μαθημάτων Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και Πολιτισμικής Ανάπτυξης, είτε από την ομάδα μαθημάτων Αγωγής και Εκπαίδευσης). Υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις, οι φοιτητές στο Ζ΄ Εξάμηνο μπορούν να επιλέξουν ένα (1) επιπλέον μάθημα επιλογής χειμερινού εξαμήνου (που δεν έχουν παρακολουθήσει) και στο Η΄ Εξάμηνο ένα (1) επιπλέον μάθημα επιλογής εαρινού εξάμηνου (που δεν έχουν παρακολουθήσει).

Διοίκηση & Οικονομία της Εκπαίδευσης


 

Προπτυχιακό | 7ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΟΚ2000

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 4 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

• Προσέγγιση στη διοίκηση της εκπαίδευσης
• Εφαρμογή των θεωριών διοίκησης στην εκπαίδευση
• Αρχές διοίκησης στην εκπαίδευση
• Οργάνωση, προγραμματισμός και σχεδιασμός στην εκπαίδευση
• Λήψη αποφάσεων
• Το αποτελεσματικό σχολείο
• Εισαγωγή στην Οικονομική της Εκπαίδευσης – Ιστορική εξέλιξη.
• Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της σχέσης εκπαίδευσης & οικονομίας [Θεωρία του Ανθρώπινου Κεφαλαίου]
• Τα οφέλη από την εκπαίδευση υπό την οπτική της οικονομικής
• Το κόστος και η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης
• Η Εκπαίδευση ως κατανάλωση και επένδυση
• Η Εκπαίδευση ως αγαθό
• Προσφορά και ζήτηση της εκπαίδευσης

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες αναμένεται να είναι σε θέση να:

● Περιγράφουν και να διακρίνουν τις θεωρίες διοίκησης.
● Εξηγούν την σημασία της εφαρμογής των αρχών και των μεθόδων του μάνατζμεντ στην αποτελεσματική λειτουργία των εκπαιδευτικών συστημάτων.
● Εντοπίζουν την εφαρμογή των αρχών της διοίκησης και της στρατηγικής του ηγετικού στελέχους στη συμπεριφορά των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
● Περιγράφουν το ρόλο της εκπαίδευσης σε βασικές λειτουργίες της οικονομίας.
● Αναλύουν τις επιλογές των ανθρώπων σχετικά με την εκπαίδευσή τους σύμφωνα με την οικονομική θεωρία.

Γενικές Ικανότητες

  • ● Λήψη Αποφάσεων
    ● Αντίληψη, δημιουργική και κριτική σκέψη
    ● Ηγεσία
    ● Επίλυση προβλημάτων
    ● Ομαδική Εργασία
    ● Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
    ● Αρμονικές εργασιακές σχέσεις και επικοινωνία
    ● Προσαρμοστικότητα και αλλαγή

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης E-Class.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 35
Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας 25
Πρακτική Εφαρμογή 40
Σύνολο Μαθήματος 100

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

● Η εξέταση του μαθήματος γίνεται είτε με γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, είτε με δύο γραπτές προόδους κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
● Οι γραπτές πρόοδοι είναι προαιρετικές και απαλλακτικές εφόσον οι φοιτητές/τριες πετύχουν τουλάχιστον βαθμό 5 και στις δύο.
● Για τη συμμετοχή στην δεύτερη πρόοδο, απαιτείται τουλάχιστον βαθμός πέντε (5) στην πρώτη. Διαφορετικά, είναι υποχρεωτική η συμμετοχή στις γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.
● Εφόσον διεξαχθούν πρόοδοι, οι ημερομηνίες διεξαγωγής τους θα ανακοινωθούν εγκαίρως από τον διδάσκοντα.
● Η μέθοδος αξιολόγησης, τόσο των προόδων, όσο και των τελικών εξετάσεων, μπορεί να περιλαμβάνει συνδυασμό από θέματα ανάπτυξης, ερωτήσεις κρίσεως, μελέτες περίπτωσης, ερωτήσεις τύπου σωστό-λάθος, ή ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
- Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης των εννοιών και όρων που αναπτύχθηκαν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος
- Κριτική́ και συνθετική́ ικανότητα ως προς τις απαντήσεις τους
- Εκφραστική́ ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα των απαντήσεων
- Οργάνωση σκέψης-Δομή́ γραπτού́ λόγου

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
  • ● ΣΑΪΤΗ, Α. & ΣΑΪΤΗΣ, Χ. (2022). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης στην προσχολική και σχολική αγωγή. ΑΦΟΙ ΤΕΡΖΗ Ο.Ε.
    ● LOVENHEIM, M. & TURNER S.E. (2020). Οικονομικά της εκπαίδευσης. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.
    ● ΣΥΡΜΑΚΕΣΗΣ, Σ. (2017). Η διοίκηση της εκπαίδευσης. Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ.
    ● ΨΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, Γ. (1999). Οικονομική της εκπαίδευσης. ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΑΕΒΕ.

- Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος": https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3522

- Επιστημονικά περιοδικά:

  • Management in Education
  • International Journal of Educational Management
  • Economics of Education Review
  • Journal of Economic Education
  • Education Economics

 Ειδική Διδακτική - Διδακτικές Ασκήσεις


 

Προπτυχιακό | 7ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ1006

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 6 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 4   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

▪ Εξέλιξη του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας στην ελληνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
▪ Σύγχρονες διδακτικές τάσεις του μαθήματος.
▪ Βασικές αρχές διδακτικής προσέγγισης του μαθήματος.
▪ Το αναλυτικό πρόγραμμα σε σχέση με τη διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας.
▪ Οργάνωση και διαχείριση του μαθησιακού υλικού με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα.
▪ Κύρια χαρακτηριστικά της στοχοθεσίας του μαθήματος.
▪ Η σημασία της διατύπωσης διδακτικών σκοπών και στόχων, μοντέλα στοχοθεσίας και είδη στόχων και κατηγοριοποίησή τους βάσει περιεχομένου.
▪ Οργάνωση και σχεδιασμός διδασκαλίας του μαθήματος.
▪ Εναλλακτικές μορφές διδακτικής προσέγγισης του μαθησιακού υλικού-διαφοροποιημένη διδασκαλία.
▪ Προϋποθέσεις, κριτήρια και μέθοδοι αξιολόγησης της μαθητικής επίδοσης.
▪ Επίσης, στο πλαίσιο του ίδιου μαθήματος λαμβάνουν χώρα Διδακτικές Ασκήσεις με στόχο τη βιωματική εξοικείωση των τελειοφοίτων του Τμήματος με τη σύγχρονη διδακτική πράξη και μεθοδολογία στη Β΄/θμια Εκπαίδευση σε μαθήματα του ειδικότερου και ευρύτερου γνωστικού τους πεδίου.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:


● Να κατανοούν θεωρητικά τις βασικές πτυχές και ποιοτικές ιδιαιτερότητες της διδασκαλίας του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας σε σχολεία της Β΄/θμιας Εκπαίδευσης αλλά και άλλων οικονομικού περιεχομένου μαθημάτων της Β΄/θμιας εκπαίδευσης.
● Να ερμηνεύουν τις βασικές έννοιες που το μάθημα διαπραγματεύεται έτσι ώστε να μπορούν να τις μετασχηματίσουν σε διδακτικό προϊόν με βιωματικές προεκτάσεις.
● Να προσαρμόζουν τα περιεχόμενα του μαθήματος στις πραγματικές συνθήκες της καθημερινότητας των μαθητών/τριών.
● Να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους σε πραγματικές συνθήκες περιβάλλοντος μάθησης στον χώρο της εκπαίδευσης, σε μαθήματα που σχετίζονται με τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στο πλαίσιο των προπτυχιακών τους σπουδών. Το εν λόγω μαθησιακό αποτέλεσμα επιτυγχάνεται μέσω των Διδακτικών Ασκήσεων, οι οποίες υποβοηθούν καίρια στη βελτίωση των διδακτικών προτάσεων και την εφαρμογή των θεωρητικών τους γνώσεων, τις οποίες οι τελειόφοιτοι έχουν λάβει κατά τη διάρκεια του Γ, Δ, Ε΄& ΣΤ΄ εξαμήνου.

Γενικές Ικανότητες

▪ Καλλιέργεια παιδαγωγικής συνείδησης.
▪ Ενίσχυση της διδακτικής ικανότητας.
▪ Επαφή με τον επαγγελματικό τομέα σε πραγματικές συνθήκες σχολικής τάξης.
▪ Διαμόρφωση και παρουσίαση ατομικών διδακτικών προτάσεων των τελειοφοίτων.
▪ Διδακτική αυτονόμηση-αυτορρύθμιση.
▪ Εξοικείωση των φοιτητών/τριών τόσο με τις ατομικές όσο και με τις ομαδικές δραστηριότητες.
▪ Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές προκλήσεις.
▪ Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης.
▪ Πρακτικοποίηση θεωρητικών γνώσεων.

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: 

  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Διαδραστική διδασκαλίααλληλεπίδραση 20
Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη 40
Μικρές ατομικές εργασίες μελέτης, επεξεργασίας της νέας βασικής γνώσης και ανατροφοδότησης 20
Ομαδικές δραστηριότητες 20
Διδακτικές Ασκήσεις-Μικροδιδασκαλίες 50
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών πραγματοποιείται:

Α) Μέσω τελικής γραπτής εξέτασης, που αντιστοιχεί στο 75% της τελικής βαθμολογίας και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου ή/και μέσω της συμμετοχής του/της φοιτητή/τριας σε δύο (2) προόδους, που θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Προϋπόθεση απαλλαγής του/της φοιτητή/τριας από την τελική εξέταση του μαθήματος στο τέλος του εξαμήνου είναι η επιτυχής συμμετοχή του/της με βαθμολογία ≥ 05 και στις δύο (2) προόδους. Η γραπτή εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:
• Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
• Ερωτήσεις συμπλήρωσης κενών.
• Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
• Ερωτήσεις ανάπτυξης, στις οποίες οι φοιτητές θα καλούνται να αξιολογήσουν συγκριτικά συγκεκριμένα στοιχεία της θεωρίας, που θα έχουν μελετήσει.
• Ερωτήσεις ορισμού εννοιών.
• Ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης, μέσω της μελέτης παιδαγωγικών σεναρίων.
ΚΑΙ
Β) Μέσω κατάρτισης δύο (2) σχεδίων μαθήματος σε διδακτικές ενότητες του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας και παρουσίασης του ενός από αυτά με την μορφή μικροδιδασκαλίας σε προσομοιωτικό περιβάλλον σχολικής τάξης (αντιστοιχεί στο 25% της τελικής συνολικής βαθμολογίας). Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των σχεδίων μαθήματος είναι:
● Η δομή του εκάστοτε σχεδίου μαθήματος.
● Η σωστή διατύπωση σκοπού και στόχων.
● Η επιλογή κατάλληλης διδακτικής μεθοδολογίας και κατάλληλων εκπαιδευτικών τεχνικών.
● Η επιλογή των κατάλληλων διδακτικών υλικών.
● Ο σχεδιασμός της αξιολόγησης.
● Η κατανομή του χρόνου.
● Η ευελιξία/πρόβλεψη για την περίπτωση αντιμετώπισης προβλημάτων.
Ή
Γ) Μέσω εκπόνησης γραπτής εργασίας με βιβλιογραφική έρευνα. Τα θέματα των εργασιών θα αφορούν σε επιμέρους ζητήματα της Διδακτικής της Οικιακής Οικονομίας και θα αποφασίζονται σε συνεννόηση με τον/την εκάστοτε φοιτητή/τρια (αντιστοιχεί στο 25% της τελικής συνολικής βαθμολογίας). Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας με βιβλιογραφική έρευνα είναι:
● Η αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα.
● Η κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας.
● Η κατανόηση, ερμηνεία σύγκριση και παρουσίαση των βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων.
● Η πληρότητα των συμπερασμάτων και προτάσεων.
● Η ορθότητα της καταγραφής των βιβλιογραφικών αναφορών (references) τόσο στο σώμα όσο και στο τέλος της εργασίας.
● Η γενική δόμηση και μορφή της εργασίας (ενότητες, παραγραφοποίηση, σχήματα, πίνακες).
● Η σαφήνεια του γραπτού λόγου.
● Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική καθώς η διδασκαλία του από τους/τις τεταρτοετείς φοιτητές/τριες συντελεί αποφασιστικά τόσο στη θεωρητική όσο και την πρακτική κατάρτιση τους σε θέματα Ειδικής Διδακτικής του γνωστικού αντικειμένου της Οικιακής Οικονομίας αλλά και άλλων συναφών μαθημάτων που εμπίπτουν στον κλάδο ΠΕ80, τα οποία διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Συνεπώς, η παρακολούθηση του μαθήματος αποτελεί προϋπόθεση της άρτιας κατάρτισής τους ως προετοιμασία για την υλοποίηση και της Α’ Φάσης της Πρακτικής Άσκησής τους στα σχολεία, σε πραγματικό περιβάλλον σχολικής τάξης. Στο πλαίσιο αυτό απαραίτητη κρίνεται η συμμετοχή των φοιτητών/τριών του Εξαμήνου στις βιωματικές ασκήσεις και τα βιωματικά εργαστήρια, τα οποία θα λάβουν χώρα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Επισημαίνεται δε ότι η συστηματική παρακολούθηση και συμμετοχή του/της κάθε φοιτητή/τριας στο μάθημα θα συνυπολογιστεί θετικά κατά τη διαμόρφωση της συνολικής αξιολόγησής της επίδοσής του/της στο συγκεκριμένο μάθημα.

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
▪ Κουτρούμπα, Κ. (2004). Διδακτική. Εφαρμογή στη Σύγχρονη Οικιακή Οικονομία. Αθήνα: Εκδ. Σταμούλης.
▪ Κουτρούμπα, Κ. (2021). Εκπαιδευτικό Έργο, Σχολική Μάθηση & Διδακτική Αποτελεσματικότητα. Αθήνα: Εκδ. Διάδραση.
▪ Κουτρούμπα, Κ. & Αποστολόπουλος, Κ. (2003). Η Οικιακή Οικονομία στην Αρχαία Ελλάδα και οι Απαρχές της σύγχρονης Ανθρωποοικολογίας. Αθήνα: Εκδ. Σταμούλης.
▪ Hunt, G., Wiseman, J. D. & Touzel, J.T. (2009). Effective teaching: Preparation and Implementation. USA: Charles C. Thomas Publisher.
▪ Peety, G. (2014). Teaching Today. A Practical Guide. U.K.: Oxford Press.

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
 
▪ Improving Schools
▪ Education Science
▪ Educational Studies
▪ European Journal of Instructional Studies
▪ Teaching and Teacher Education
▪ School Effectiveness and School Improvement
▪ Επιστήμες Αγωγής
▪ Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
▪ Παιδαγωγική Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων
▪ Μέντορας
▪ Παιδαγωγικός Λόγος

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik