ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Ερευνητικές και Βιωματικές Δράσεις στη Σχολική Τάξη


 

Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ5700

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει την οικείωση των φοιτητών/τριών αφενός μεν με τη φύση και το σκοπό της αυτορυθμιζόμενης μάθησης αλλά και των βιωματικών δραστηριοτήτων στη σχολική τάξη αφετέρου δε με την μελέτη των σταδίων οργάνωσης, σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης μιας ερευνητικής εργασίας (project) στην σχολική τάξη. Ειδικότερα, στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα ασχοληθούν:

  • Με τη διαδικασία επιλογής των θεμάτων ενός project από τους μαθητές καθώς και το ρόλο του εκπαιδευτικού σε αυτήν.
  • Με τη δομή της ομαδικής εργασίας στο σχολείο.
  • Τη διαδικασία διαμόρφωσης των ομάδων, τους ρόλους, τις δράσεις, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μελών της.
  • Τη διαδικασία συλλογής, ταξινόμησης, μελέτης και παρουσίασης των δεδομένων μιας ερευνητικής εργασίας.
  • Τη συνδυαστική αξιοποίηση των δεδομένων και το ρόλο του συντονιστή των ομάδων αλλά και του εκπαιδευτικού ως συντονιστή και επόπτη της όλης διαδικασίας με στόχο τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα των ομάδων δράσης.
  • Με τη μελέτη και τους τρόπους διάχυσης των αποτελεσμάτων αλλά και τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης ενός σχολικού project τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικόομαδικό επίπεδο σύμφωνα με τους θεσμοθετημένους κανόνες.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί αφενός μεν στη γνωστική επαφή και κατανόηση από τους φοιτητές/τριες με το αντικείμενο και την εννοιολογική προσέγγιση βασικών όρων που σχετίζονται με την έννοια του project στην εκπαίδευση αφετέρου δε με τη βιωματκή προσέγγιση εμπλοκής των φοιτητών/τριών στη διαδικασία υλοποίησης ενός σχολικού σχεδίου εργασίας (project) μέσω της διερεύνησης και επεξεργασίας πρωτογενών πηγών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να, ο να γνωρίσουν τα στάδια καθώς και τις προϋποθέσεις υλοποίησης ενός σχολικού project με στόχο την ενίσχυση και ενδυνάμωση τόσο της δημιουργικότητας όσο και της εναλλακτικότητας της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της εμπλοκής των ίδιων των μαθητών στην παραγωγή της νέας γνώσης.

Γενικές Ικανότητες

  • Καλλιέργεια παιδαγωγικής συνείδησης και επαγγελματικής ηθικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, κριτικής και δημιουργικής σκέψης
  • Δεξιότητες σχεδιασμού και οργάνωσης διδακτικών δραστηριοτήτων
  • Διδακτική αυτονόμηση-αυτορρύθμιση
  • Ανάπτυξη κοινωνικής και παιδαγωγικής υπευθυνότητας
  • Εξοικείωση των φοιτητών/τριών τόσο στις ατομικές όσο στις ομαδικές δραστηριότητες

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο, Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Μελέτη βιβλιογραφικών πηγών 20
Εκπόνηση μελέτης-project 35
Ομαδικές δραστηριότητες 20
Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη 30
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών πραγματοποιείται μέσω: Α) Γραπτής πρόοδου κατά τη διάρκεια του εξαμήνου: 40% Η γραπτή πρόοδος περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κλειστού τύπου
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με συνοπτική τεκμηρίωση
  • Ερωτήσεις συμπλήρωσης κενών
  • Ερωτήσεις εννοιολόγησης
  • Ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης μέσω της μελέτης παιδαγωγικών σεναρίων
  • Β) Συμμετοχή σε ατομικές ή και ομαδικές δραστηριότες μέσα στην τάξη: 20% Γ) Συγγραφή και παρουσίαση εργασίας: 40% Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:
    • Παιδαγωγική ορθότητα και επιστημονική τεκμηρίωση απαντήσεων
    • Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης παιδαγωγικών εννοιών και όρων που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος
    • Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την εξέταση των προσφερόμενων πηγών
    • Πρωτοτυπία και δημιουργικότητα ως προς τη διατύπωση παιδαγωγικών-διδακτικών προτάσεων
    • Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
    • Οργάνωση σκέψης-Δομή γραπτού λόγου
    • Μορφή γραπτού δοκιμίου
    Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
  • Ταρατόρη-Τσαλκατίδου, Ε. (2007) Η Μέθοδος Project στη Θεωρία και στην Πράξη. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Frey, K. (1998) Η Μέθοδος Project. Μια μορφή συλλογικής εργασίας στο σχολείο ως θεωρία και πράξη (μτφ Κλ. Μάλλιου). Θεσσαλονίκη, Αφοι Κυριακίδηli>
  • Χρυσαφίδης, Κ. (2000) Βιωματικά-επικοινωνιακή διδασκαλία: Η Εισαγωγή της Μεθόδου Project στο σχολείο. Αθήνα, Gutenberg.
  • ΥΠΕΠΘ (2011) Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Λύκειο. Βιβλίο Εκπαιδευτικού (Επιστ. Υπ. Ηλ. Ματσαγγούρας). Αθήνα, Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ψηφιακό Σχολείο).
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • Improving Schools
  • Educational Studies
  • Teaching and Teacher Education
  • School Effectiveness and School Improvement

Ο ρόλος της Οικογένειας στην Ανάπτυξη του Παιδιού


 

Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ6100

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Το μάθημα αυτό επικεντρώνεται στην εξέταση της επίδρασης χαρακτηριστικών της οικογένειας σε διάφορες εκφάνσεις της ανάπτυξης του παιδιού. Το μάθημα τονίζει τις πρακτικές επιπτώσεις του τρόπου λειτουργίας της οικογένειας στην ψυχοκοινωνική ανθεκτικότητα των μελών της καθώς και τις παρεμβάσεις για την υποστήριξη ευάλωτων οικογενειών. Τα παρακάτω θέματα αναπτύσσονται στο πλαίσιο του μαθήματος: οι σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας, γονεϊκή τυπολογία, ποιότητα οικογενειακής ζωής, κοινωνική αποδοχή και απόρριψη, φιλία, αδελφικές σχέσεις, αναπηρία στην οικογένεια, γονεϊκή εμπλοκή και ανάπτυξη παιδιού. Στο πλαίσιο του μαθήματος συζητούνται παραδοσιακές και σύγχρονες θεωρίες και έρευνα σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού και της οικογένειας όπως η Θεωρία του Δεσμού, προσεγγίσεις σχετικά με τους τρόπους διαπαιδαγώγησης των παιδιών, πατρότητα και μητρότητα, μεταβάσεις στην οικογενειακή ζωή, πηγές κοινωνικοποίησης στην οικογένεια, αδελφικός δεσμός, συμμαθητές και δάσκαλοι.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί στο να συμβάλει στην ανάπτυξη της γνώσης και κατανόησης γύρω από θέματα που αφορούν στα χαρακτηριστικά της οικογένειας τα οποία επηρεάζουν τη γνωστική, γλωσσική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τις βασικές αρχές των θεωρητικών προσεγγίσεων που διασαφηνίζουν εννοιολογικά το ρόλο της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού εξηγώντας την επίδραση παραγόντων όπως είναι η γονεϊκή αυτεπάρκεια, και τυπολογία, η γονεϊκή εμπλοκή, οι σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας κα.
  • διακρίνουν και να εξηγούν τις δυνατότητες και τις δυσκολίες των παιδιών σε διαφορετικά οικογενειακά πλαίσια
  • εξετάζουν και να αξιολογούν τους μηχανισμούς διαμέσου των οποίων ο τρόπος λειτουργίας της οικογένειας επιδρά στην ανάπτυξη του παιδιού
  • εξετάζουν και να αξιολογούν κριτικά εμπειρικά ευρήματα που αφορούν στο ρόλο της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού
  • κατανοούν και να αξιολογούν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την υποστήριξη της οικογένειας
  • συνεργάζονται και να συμβάλουν ουσιαστικά στο πλαίσιο ομαδικών δραστηριοτήτων
  • διαχειρίζονται εποικοδομητικά την αυτοτελή μελέτη μέσα από τη χρήση των πολλαπλών πηγών πληροφόρησης.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, μελέτες περίπτωσης, μελέτη και επεξεργασία βασικής επιστημονικής αρθρογραφίας.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας/Αρθρογραφίας 22
Συγγραφή εργασίας / εργασιών 20
Ομαδική- βιωματική άσκηση στο πλαίσιο μελέτης περίπτωσης 13
Αυτοτελής μελέτη 40
Εξατομικευμένη καθοδήγηση και συμβουλευτική 4
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών στο πλαίσιο του μαθήματος είναι η Ελληνική, ενώ για τους φοιτητές Erasmus η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Αγγλική.
Οι φοιτητές αξιολογούνται με (α) γραπτή εξέταση (100% του τελικού βαθμού) ή (β) γραπτή εξέταση (80% του τελικού βαθμού) και εργασία (20% του τελικού βαθμού). Οι φοιτητές Erasmus αξιολογούνται με εργασία (100% του τελικού βαθμού).
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης απάντησης που αναφέρονται είτε στη θεωρία είτε σε μελέτες περίπτωσης.
Η εργασία περιλαμβάνει σύντομη γραπτή αναφορά 600 έως 800 λέξεων και προφορική παρουσίαση στην τάξη επιστημονικού άρθρου σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος.
Η εργασία για τους φοιτητές Erasmus περιλαμβάνει σύντομη γραπτή βιβλιογραφική ανασκόπηση 3000- 3500 λέξεων θέματος δικής τους επιλογής από προτεινόμενα θέματα από το χώρο της ψυχολογίας της μάθησης και της επικοινωνίας καθώς και προφορική παρουσίαση στην τάξη.
Οι μέθοδοι και τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών αναφέρονται αναλυτικά στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

-Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
  • Κυπριανός, Κ. (2007). Παιδί, οικογένεια, κοινωνία: ιστορία της προσχολικής αγωγής από τις απαρχές έως τις μέρες μας. Αθήνα: Gutenberg.
  • Τάνταρος, Σ. (επιμ.) (2011). Δυσκολίες μάθησης: αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές και κλινικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο.
  • Τάνταρος, Σ. (επιμ.) (2011). Ανθρώπινη ανάπτυξη και οικογένεια. Αθήνα: Πεδίο.
  • Φθενάκης, Β. (2017). Η οικογένεια ως χώρος μάθησης. Αθήνα: Πατάκης.
-Προτεινόμενη βιβλιογραφία για φοιτητές Erasmus:
  • Bengtson, V. L. et al. (eds.) (2005). Sourcebook of family theory & research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Craig, W. (ed.) (2005). Childhood social development: the essential readings. Malden, MA: Blackwell.
  • Dunn, J. (2006). Children's friendships: the beginnings of intimacy. UK: Blackwell Publishing.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • Ψυχολογία
  • Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση
  • Έρευνα στην Εκπαίδευση
  • Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης
  • Επιθεώρηση Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού
  • Παιδαγωγικός Λόγος

Ψυχολογία της Οικογένειας


 

Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ5400

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Βασικές έννοιες και όροι που σχετίζονται με τα οικογενειακά συστήματα. Είδη, στάδια ανάπτυξης, δομικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά της οικογένειας. Ψυχολογική διάσταση της οικογένειας: σχηματισμός και φθορά της σχέσης του ζευγαριού, χωρισμός, διαζύγιο, υιοθεσία, δεύτεροι γάμοι και μικτές οικογένειες, απώλεια και πένθος. Τυπολογία των γονέων και ο ρόλος της στην ανάπτυξη των παιδιών. Θεωρητικές προσεγγίσεις και τεχνικές θεραπείας της οικογένειας: Ψυχοθεραπεία, Οικογενειακή θεραπεία, Δομική θεραπεία, Στρατηγική θεραπεία, Βιωματική Οικογενειακή Θεραπεία, Θεραπευτική Σχολή του Μιλάνου. Στο πλαίσιο του μαθήματος πραγματοποιούνται βιωματικές ασκήσεις, οι οποίες αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών σε θέματα προσωπικής ανάπτυξης και στην εξοικείωσή τους με τις διάφορες τεχνικές θεραπείας της οικογένειας.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • έχουν κατανοήσει βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη λειτουργία και τα χαρακτηριστικά της οικογένειας
  • έχουν αποκτήσει γνώση των διαφόρων παραγόντων που σχετίζονται με το σχηματισμό και τη φθορά της σχέσης, το χωρισμό, το διαζύγιο, την απώλεια και το πένθος και τους δεύτερους γάμους
  • έχουν κατανοήσει το ρόλο της τυπολογίας των γονέων στην ανάπτυξη των παιδιών
  • έχουν κατανοήσει τις διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις της οικογένειας
  • έχουν εξοικειωθεί με διάφορες τεχνικές θεραπείας της οικογένειας μέσα από ανάλογες βιωματικές ασκήσεις

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Λήψη αποφάσεων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης:  Δια ζώσης διδασκαλία, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, μελέτη βασικής επιστημονικής βιβλιογραφίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας 20
Συγγραφή εργασίας 20
Βιωματικές ασκήσεις 20
Διαδραστική διδασκαλία 45
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Οι φοιτητές αξιολογούνται με: α) γραπτή εξέταση (100%) του τελικού βαθμού, ή β) γραπτή εξέταση (80% του τελικού βαθμού) και εργασία (20% του τελικού βαθμού) ή δύο προόδους (50% του τελικού βαθμού η κάθε μία) ή δύο προόδους (40% του τελικού βαθμού η κάθε μία) και εργασία (20% του τελικού βαθμού).
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις κλειστού τύπου, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης θεμάτων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος.
Η εργασία περιλαμβάνει σύντομη γραπτή ( 600 έως 800 λέξεις) και προφορική παρουσίαση ενός επιστημονικού άρθρου σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος.
Η εργασία για τους φοιτητές Erasmus περιλαμβάνει γραπτή παρουσίαση 3000-3500 λέξεων ενός θέματος σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος, με βάση βιβλιογραφική ανασκόπηση.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
  • Γεωργίου, Στ. (2012). Ψυχολογία των οικογενειακών συστημάτων. Αθήνα: Διάδραση
  • Τhoburn, J. W., & Sexton, T.L. (2015). Family Psychology: Theory, research and practice: West port, USA:ABC-CLIO
  • Τσιάντης, Γ. (1993). Ψυχική υγεία του παιδιού και της οικογένειας. Αθήνα: Καστανιώτης
  • Παπαδιώτου-Αθανασίου, Β. (2000). Οικογένεια και όρια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
-Προτεινόμενη βιβλιογραφία για φοιτητές Erasmus
  • Ψυχολογία
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση
  • Journal of Family Psychology
  • Marriage and Family Review

Δυσκολίες Προσαρμογής στο Σχολείο και την Οικογένεια


 

Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ4900

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Στο πλαίσιο του μαθήματος θα ανασκοπηθεί η θεωρία και η έρευνα γύρω από τα προβλήματα συμπεριφοράς σε παιδιά και εφήβους. Επιπλέον, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εξέταση και κριτική αξιολόγηση πρακτικών μεθόδων και στρατηγικών για τη βελτίωση της συμπεριφοράς και την ενίσχυση των ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών και εφήβων στο σχολείο και την οικογένεια. Οι ενότητες του μαθήματος είναι οι παρακάτω: Εννοιολογικές διασαφήσεις, κριτήρια αξιολόγησης των προβλημάτων συμπεριφοράς, αιτιολογικές θεωρίες, ταξινομικά συστήματα, συναισθηματικές διαταραχές, σχολικός εκφοβισμός, επιθετικότητα και θυμός, οικολογική αντίληψη της συμπεριφοράς, αξιολόγηση προβλημάτων συμπεριφοράς, ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας στην αντιμετώπιση των δυσκολιών στη συμπεριφορά, ανάλυση της συμπεριφοράς, σχολική διαμεσολάβηση, επίλυση προβλήματος, κλίμα της τάξης, Συναισθηματική Νοημοσύνη, επικοινωνία, η φιλία και η επίδρασή της στη συμπεριφορά παιδιών και εφήβων, ανάπτυξη της φιλίας στο σχολικό περιβάλλον, συμβουλευτική και υποστήριξη οικογένειας, ανάπτυξη μεθόδων επικοινωνίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να ενημερώσει τους φοιτητές σε θέματα που αφορούν σε αποτελεσματικές πρακτικές ανίχνευσης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθηματικών δυσκολιών παιδιών και εφήβων στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον. Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • αντιλαμβάνονται και να εκτιμούν τη δυσκολία στον ορισμό των προβλημάτων συμπεριφοράς και πώς ο τρόπος που ορίζονται τα προβλήματα συμπεριφοράς επηρεάζει το είδος των στρατηγικών πρόληψης, παρέμβασης και υποστήριξης στο σχολείο και την οικογένεια
  • εκτιμούν τη σχέση μεταξύ της πρόληψης, της αναγνώρισης και της έγκαιρης παρέμβασης
  • κατανοούν την αλληλεξάρτηση παραγόντων που εξηγούν τα προβλήματα συμπεριφοράς
  • εξετάζουν τις ψυχολογικές θεωρίες που ερμηνεύουν την ανάπτυξη της συμπεριφοράς
  • κατανοούν τη συμπεριφορά και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη μέσα από μία συστημική και οικολογική προσέγγιση
  • αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τους προστατευτικούς παράγοντες στην ανάπτυξη της ψυχοκοινωνικής ανθεκτικότητας των παιδιών και εφήβων
  • κατανοούν και να εκτιμούν τη σπουδαιότητα της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ οικογένειας, σχολείου και κοινότητας στην αντιμετώπιση των συναισθηματικών δυσκολιών και των προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών και των νέων
  • αξιολογούν κατάλληλες μεθόδους αναγνώρισης και αντιμετώπισης προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολείο και την οικογένεια
  • σχεδιάζουν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις χρησιμοποιώντας γνωστικές, συμπεριφορικές και οικοσυστημικές τεχνικές
  • αυτο-αξιολογούνται και να αναπτύσσουν κριτική σκέψη
  • συνεργάζονται στο πλαίσιο ομάδας
  • παίρνουν αποφάσεις και να λύνουν προβλήματα που σχετίζονται με την υποστήριξη μαθητών με προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο και την οικογένεια

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, μελέτες περίπτωσης, μελέτη και επεξεργασία βασικής επιστημονικής αρθρογραφίας, επισκέψεις σε δομές εκπαίδευσης νέων με μαθησιακές δυσκολίες.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας/Αρθρογραφίας 20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών 18
Ομαδική- βιωματική άσκηση στο πλαίσιο μελέτης περίπτωσης 13
Αυτοτελής μελέτη 38
Εξατομικευμένη καθοδήγηση και συμβουλευτική 4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις 6
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών στο πλαίσιο του μαθήματος είναι η Ελληνική, ενώ για τους φοιτητές Erasmus η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Αγγλική.
Οι φοιτητές αξιολογούνται με (α) γραπτή εξέταση (100% του τελικού βαθμού) ή (β) γραπτή εξέταση (80% του τελικού βαθμού) και εργασία (20% του τελικού βαθμού). Οι φοιτητές Erasmus αξιολογούνται με εργασία (100% του τελικού βαθμού).
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης απάντησης που αναφέρονται είτε στη θεωρία είτε σε μελέτες περίπτωσης.
Η εργασία περιλαμβάνει σύντομη γραπτή αναφορά 600 έως 800 λέξεων και προφορική παρουσίαση στην τάξη επιστημονικού άρθρου σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος.
Η εργασία για τους φοιτητές Erasmus περιλαμβάνει σύντομη γραπτή βιβλιογραφική ανασκόπηση 3000- 3500 λέξεων θέματος δικής τους επιλογής από προτεινόμενα θέματα από το χώρο της ψυχολογίας της μάθησης και της επικοινωνίας καθώς και προφορική παρουσίαση στην τάξη.
Οι μέθοδοι και τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών αναφέρονται αναλυτικά στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
  • Dowling, E. & Osborne, E. (2001). Η οικογένεια και το σχολείο: μια συστηματική προσέγγιση από κοινού σε παιδιά με προβλήματα. Αθήνα : Gutenberg (Mετάφραση Ι. Μπίμπου – Νάκου).
  • Sutton, C. (2003). Προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων: μια διεπιστημονική προσέγγιση αξιολόγησης και παρέμβασης. Αθήνα: Σαββάλας (Mετάφραση Π. Ψαρράκη, Επιμέλεια Μ. Παυλίδου).
  • Χρηστάκης, Κ. (2012). Το παιδί και ο έφηβος στην οικογένεια και στο σχολείο: θεωρητική και πρακτική προσέγγιση. Αθήνα: Γρηγόρης.
-Προτεινόμενη βιβλιογραφία για φοιτητές Erasmus
  • Cross, M. (2004). Children with emotional and behavioural difficulties and communication problems: there is always a reason. London New York: Jessica Kingsley Publishers.
  • Mennuti, R. B., Freeman, A. & Christner, R. W. (2006). Cognitive-behavioral interventions in educational settings: a handbook for practice. New York London: Routledge.
  • Rice, F. P. (1997). Child and adolescent development. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • Ψυχολογία
  • Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση
  • Έρευνα στην Εκπαίδευση
  • Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης
  • Επιθεώρηση Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού
  • Παιδαγωγικός Λόγος

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik