ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Αν είστε απόφοιτος του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη"

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός"

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Πολιτιστικές διαδρομές


 

Μεταπτυχιακό | Γ' εξάμηνο | 1223-4331

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3 

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υπόβαθρου

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Εισαγωγή στον πολιτισμό και τον Τουρισμό. Η σημασία των πολιτιστικών διαδρομών για τον σύγχρονο άνθρωπο. Χαρακτηριστικά των Ειδικών Μορφών Τουρισμού. Οι νέες προσεγγίσεις στην έννοια του πολιτιστικού πόρου. Πολιτιστικός Τουρισμός: χαρακτηριστικά, εξελίξεις. Ζητήματα σχετικά με τον Θρησκευτικό και Προσκυνηματικό Τουρισμό

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του παραπάνω μαθήματος οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες αναμένεται να γνωρίζουν τόσο θεωρητικά όσο και σε επίπεδο εφαρμογής:

  • Τη σημασία του πολιτισμού και της πολιτισμικής κληρονομιάς στην οργάνωση πολιτισμικών διαδρομών. 
  • Τους τρόπους συγκρότησης μιας πολιτισμικής διαδρομής. 
  • Τη διασύνδεση των πολιτιστικών διαδρομών με τις τουριστικές δραστηριότητες των Ειδικών και Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού. 
  • Τη διεπιστημονική διάσταση της σχέσης Τουρισμού, Πολιτισμού και τις δυνατότητες συνέργειας των δύο.

Γενικές Ικανότητες

  • Σεβασμός στην πολιτισμική κληρονομιά
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Δημόσια παρουσίαση
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο / Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση ψηφιακών διαφανειών στις διαλέξεις Πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class) Δυνατότητα ηλεκτρονικής επικοινωνίας με φοιτητές

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Mελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας 35
Ασκήσεις 15
Συγγραφή εργασίας 40
Μη καθοδηγούμενη μελέτη 60
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνικά (Αγγλικά για φοιτητές Erasmus)

Μέθοδος αξιολόγησης: 

Γραπτή Εργασία (40%) | Γραπτή εξέταση με ερωτήσεις στο τέλος του εξαμήνου (60%)

Κριτήρια αξιολόγησης: Γνώσεις, Εκφραστική ικανότητα, Οργάνωση σκέψης, Ερευνητική ικανότητα, Κριτική και Συνθετική ικανότητα.

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Tsartas P., Despotaki Georgia, Sarantakou Efthimia, (2015) “New trends for Tourism Products: the issue of Tourism Resources”, Journal of Tourism Research, Vol: 10: 194-204
  • Stavrinoudis Th., Tsartas, P. and Chatzidakis, G. (2011), “Studying the major supply factors and business choices that affect the growth rate of wine tourism in Greece”. Current Issues in Tourism, 0 (0): 1-21.
  • Pappas N. & Tsartas, P. (2009) Tourism Development and Impacts: Lessons from the Island of Rhodes, Greece. Acta Turistica, 21 (2): 184-209.
  • Tsartas P., D. Lagos (2007) “Regional structuring of tourism employment in Greece”, Asian Journal of Tourism and Hospitality Management Research, 1 (1):139-149.
  • Maroudas L., Tsartas, P. (2005), "Alternative Tourism and Regional Development in Greece: Management and Policy Issues", The Journal of Management Sciences and Regional Development, Issue 5, pp. 57-83.
  • Tsartas P., Lagos, D. (2004) "Critical appraisal of regional tourism development and policy in Greece", Journal of Applied Economics and Management, Vol. 2, No. 1, pp 15-31.
  • Tsartas P. (2003) “Tourism Development in Greek insular and coastal areas: socio-cultural changes and crucial policy issues”, Journal of Sustainable Tourism, Issues 2 and 3, Fall 2003, p.p. 116 - 133.
  • Dionyssopoulou P., Lagos D., Tsartas P. (2003), European Union Policy Framework on Cultural Tourism, Tourism Today, Vol.: No 3, Issue No 1, p. 1-17, Autumn 2003.
  • Manologlou, E., Markou, A., Tsartas, P, (2001) Domestic Tourism in Greece and Special Interest Destinations: The Role of Alternative Forms of Tourism, ANATOLIA, Vol. 12, No1, Summer 2001, p. 35-45.
  • Τσάρτας, Π. & Λύτρας, Π. (επιμέλεια) (2017). Τουρισμός, Τουριστική Ανάπτυξη: Συμβολές Ελλήνων Επιστημόνων, Εκδ. Παπαζήση.
  • Κοκκώσης Χ., Τσάρτας Π., Γκρίμπα Ε., (2010) Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού: ζήτηση και προσφορά νέων προϊόντων τουρισμού, σειρά ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΨΥΧΗ, ΚΡΙΤΙΚΗ. Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  • Τσάρτας Π., (1996), Ταξίδια, Τουρίστες, Τόποι: κοινωνιολογικές προσεγγίσεις στον τουρισμό, Εξάντας, Αθήνα

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Journal of Tourism Research
  • Journal of Sustainable Tourism
  • Tourism Today

Πολιτισμός, τουρισμός και επιχειρηματικότητα


 

Μεταπτυχιακό | B' εξάμηνο | 1223-4234

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 9 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3 

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υπόβαθρου/ Ανάπτυξης δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες :

  • Ο πολιτισμός ως αγαθό  -   Έννοιες Πολιτισμικής Βιομηχανίας, προβληματισμοί
  • Φάσεις σχεδιασμού και οργάνωσης πολιτισμικών δράσεων και φορέων στο πλαίσιο της ορθολογικής διαχείρισης πόρων
  • Βασικές αρχές και πρακτικές προϋπολογισμού πολιτιστικών δράσεων 
  • Βασικές έννοιες και εφαρμογή ‘ολοκληρωμένου’ μάρκετινγκ στον τομέα των υπηρεσιών και του πολιτισμού 
  • Σημασία και βασικές έννοιες της Εξυπηρέτησης και Ικανοποίησης επισκεπτών 
  • Επικοινωνίες μάρκετινγκ στον πολιτισμό – ο ρόλος της τεχνολογίας
  • Βιώσιμες πρακτικές σε πολιτιστικούς φορείς 
  • Ο πολιτισμός ως αγαθό και η σχέση του με τον τουρισμό 
  • Πολιτισμικός τουρισμός: εννοιολογικές προσεγγίσεις, ιδιαιτερότητες, σημασία για τον επιχειρηματικό κόσμο
  • Μορφές πολιτισμικού τουρισμού 
  • Ανάλυση των πολιτισμικών τουριστών. Ο ρόλος της εξυπηρέτησης πελατών στον πολιτισμό και τουρισμό 
  • Από την ιδέα στην πράξη – Βασικές έννοιες επιχειρηματικότητας 
  • Επιχειρηματικές στρατηγικές και ευκαιρίες στον τομέα του πολιτισμού και του πολιτισμικού τουρισμού
  • Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στον τομέα του πολιτισμού

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του μαθήματος ο σπουδαστής/τρια θα:

  • έχει εμβαθύνει στις βασικές έννοιες και αρχές της διαχείρισης πολιτιστικών πόρων στο νέο περιβάλλον της πολιτισμικής βιομηχανίας 
  • κατανοεί τις βασικές, θεμελιακές αρχές του «επιχειρείν» και της διαχείρισης μάρκετινγκ στην πολιτισμική βιομηχανία
  • είναι σε θέση να προσδιορίσει τις εναλλακτικές ευκαιρίες πολιτισμικού τουρισμού, στο πλαίσιο της ανάδειξης του ιστορικού και καλλιτεχνικού πλούτου παράλληλα με το φυσικό πλούτο της χώρας
  • μπορεί να αναπτύξει τις βασικές φάσεις ενός επιχειρηματικού σχεδίου με σκοπό την αξιολόγηση της δυνητικής υλοποίησης μίας νέας ιδέας στο χώρο του Πολιτισμού και του Τουρισμού 
  • κατανοεί τους τρόπους συναξιοποίησης όλων των διατιθέμενων πόρων με τη σύζευξη των τεχνοκρατικών στοιχείων του τουρισμού και των άυλων, αξιακών θεμελιακών στοιχείων του πολιτισμού.

Γενικές Ικανότητες

Το μάθημα αποσκοπεί στις εξής δεξιότητες:

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών κατά την έρευνα αγοράς
  • Λήψη αποφάσεων 
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία 
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Αναλυτική σκέψη σύζευξης πολιτιστικών αξιών και διαχείρισης πόρων

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 40
Mελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας 25
Συγγραφή (ομαδικής) εργασίας 50
Παρουσίαση εργασίας & παρακολούθηση άλλων παρουσιάσεων 50
Συζήτηση/Καταιγισμός ιδεών (brainstorming) 20
Μη καθοδηγούμενη Μελέτη 40
Σύνολο Μαθήματος 225

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γλώσσα Αξιολόγησης : Ελληνική - Αγγλική (Erasmus Students)

 Μέθοδος αξιολόγησης : Γραπτή Εργασία με Δημόσια Παρουσίασή της. 

Ο τελικός βαθμός προκύπτει και από το γραπτό κείμενο με βάση συγκεκριμένα κριτήρια (80%) και από την προφορική παρουσίαση (20%). 

Τα κριτήρια του γραπτού κειμένου είναι η Ανάπτυξη και Τεκμηρίωση της Εργασίας (60%) και η Γενική Παρουσίαση της Εργασίας (συμπερ. έκφρασης και εικόνας) (20%).

Επίσης, στους σπουδαστές(στριες) δίνονται και αναλυτικά σχόλια σχετικά με 

1. Τα δυνατά σημεία της εργασίας

2. Προτάσεις για βελτιώσεις σε συγκεκριμένα σημεία της εργασίας

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Βερνίκος, Ν., Δασκαλοπούλου, Σ., Μπαντιμαρούδης, Φ., Μπούμπαρης, Ν. & Παπαγεωργίου, Δ. (επιμ.) (2005). Πολιτιστικές βιομηχανίες. Διαδικασίες, Υπηρεσίες, Αγαθά. Αθήνα: Κριτική.
  • Βουδούρη, Δ. & Στράτη Α. (ΕισαγωγήΕπιμέλεια) (1999). Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς  σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο – κείμενα δημοσίου δικαίου 3. Αθήνα – Κομοτηνή: Σάκκουλας.
  • Λάββας, Γ. (1997). Πολιτιστική Κληρονομιά. Κορυφαία Μνημειακά συγκροτήματα του Ελλαδικού Χώρου. Αθήνα: Ε.Κ.Π.Α.
  • Παυλογεωργάτος, Γ. (2009). Διατήρηση της Υλικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Αθήνα: Γκιούρδας 
  • Κόνσολα Ντ., Η διεθνής προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, Εκδ. Παπαζήση, Αθήνα 1994 
  • Derrick,Chong (2001), Arts Management, Taylor & Francis Ltd
  • Varbanova, Lidia (2012), Strategic Management in the Arts, Taylor & Francis Ltd
  • Brindle, Meg, Devereaux, Constance (2011),  The Arts Management Handbook, New Directions for Students and Practitioners, Taylor & Francis Inc
  • Byrnes, William James (2014), Management and the Arts, Taylor & Francis Ltd
  • Peckham , Robert Shannan (2003), Rethinking heritage : cultures and politics in Europe, London ; New York : I.B.Tauris 2003
  • McNulty, Tom (2005), Art Market Research, A Guide to Methods and Sources, McFarland & Co Inc
  • Bernstein, Joanne Scheff (2006), Arts Marketing Insights, The Dynamics of Building and Retaining Performing Arts Audiences, John Wiley & Sons Inc

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • International Journal of Cultural Management
  • Journal of Cultural Management and Policy

Πολιτισμός και περιβάλλον


 

Μεταπτυχιακό | B' εξάμηνο | 1223-4233

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 6  (Διαλέξεις: 4, Βιωματικά Εργατήρια: 2)

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3 (Διαλέξεις: 2, Βιωματικά Εργατήρια: 1)

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Εισαγωγή – Η σχέση ανθρώπου περιβάλλοντος, Οι πληθυσμιακές πιέσεις στο περιβάλλον , Υπάρχει «καλή» κατανάλωση; Οικονομία, Πολιτισμός και Περιβάλλον, Η ανθρώπινη διατροφή ως παράγοντας επιβάρυνσης, Περιβαλλοντική Αγωγή, Περιβαλλοντικά ηθική διαβίωση - Το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα , Πολιτισμός, Ανάπτυξη και Περιβαλλοντικές επιπτώσεις, Οι επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αρχαία μνημεία

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι/ες αναμένεται να:

  • Κατανοούν τα βασικά αίτια που έχουν προκαλέσει τη σημερινή πα­γκόσμια κρίση του περιβάλλοντος
  • Αναγνωρίζουν την άρρηκτη σχέση ανάμεσα στην παραγωγή τροφής για την ανθρωπότητα με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος σε παγκόσμιο επίπεδο.
  • Συσχετίζουν τον υπερπληθυσμό, την υπερκατανάλωση και την τεχνολογία με τα παγκόσμια προβλήματα του περιβάλλοντος
  • Εφαρμόζουν πρακτικούς τρόπους μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος
  • Εξοικειωθούν με τη μελέτη της διεθνούς επιστημονικής αρθρογραφίας πάνω στα προαναφερόμενα θέματα.

Γενικές Ικανότητες

  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: 

  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές, επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 24
Βιωματική άσκηση 12
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 72
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 42
Σύνολο Μαθήματος 150

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω γραπτής εξέτασης στην Ελληνική Γλώσσα. Η εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης κειμένου. Οι εξεταζόμενες ερωτήσεις υπάρχουν σε τράπεζα θεμάτων, για την οποία είναι προκαταβολικά ενήμεροι/ες οι φοιτητές/τριες. Οι φοιτητές με μαθησιακές δυσκολίες εξετάζονται προφορικά.

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο eclass καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Campell (1983). Human ecology: the story in our place in nature from prehistory to the present. London: Heinemann
  • de la Fuente D., Vega J.M., Viejo F., Morcillo I.D.M., Mapping air pollution effects on atmospheric degradation of cultural heritage, Journal of Cultural Heritage, Volume 14, Issue 2, March–April 2013, Pages 138-145, ISSN 1296-2074.
  • Lawrence, R.J. (2003). Human Ecology and its applications, Landscape and Urban Planning, 65, pp. 31-40.
  • Scott,A. (2000) The cultural economy of cities, Sage publications, London.
  • Throsby, D. (2001) Economics and culture, Cambridge University press, UK.
  • Wackernagel M. and W. Rees (1996). Our Ecological Footprint: Reducing Human Impact on the Earth, New Society Publishers, Canada.
  • Μπιτσάνη, Ε. (2004) Πολιτισμική διαχείριση και περιφερειακή ανάπτυξη. Σχεδιασμός πολιτιστικής πολιτικής και πολιτιστικού προϊόντος, Εκδόσεις: Διόνικος, Αθήνα.
  • Σκουλικίδης Θ. (2000). Διάβρωση και συντήρηση των δομικών υλικών των μνημείων Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
  • Φλογαΐτη, Ε. (2006). Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Journal of Cultural Heritage
  • Landscape and Urban Planning

Μουσειακή εκπαίδευση


 

Μεταπτυχιακό | B' εξάμηνο | 1223-4232

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου/ Ανάπτυξης δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Το μάθημα προσεγγίζει την έννοια της μουσειακής εκπαίδευσης υπό το πρίσμα σύγχρονων επιστημολογικών προσεγγίσεων για την επικοινωνία και τη μάθηση και στη συνέχεια προσφέρει τα μεθοδολογικά εργαλεία για τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων παιδαγωγικής του ελεύθερου χρόνου στα μουσεία. Παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα στις φοιτήτριες και στους φοιτητές να εξοικειωθούν με την εφαρμογή εκπαιδευτικών δράσεων μέσα από επισκέψεις σε μουσεία και την παρουσίαση επιτυχημένων παραδειγμάτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να έχουν εξοικειωθεί τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εφαρμογής με:

  • Τις βασικές ομάδες κοινού των μουσείων και τα χαρακτηριστικά τους,
  • Το αντικείμενο της μουσειοπαιδαγωγικής,
  • Τις έννοιες «τυπική εκπαίδευση», «μη τυπική εκπαίδευση», «άτυπη μάθηση»
  • Τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στην έννοια της μάθησης
  • Τους διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης και τα διαφορετικά στυλ μάθησης
  • Τις βασικές αρχές επικοινωνίας μουσείων και ομάδων κοινού,
  • Τους κύριους τύπους μουσειοπαιδαγωγικών δράσεων εντός και εκτός μουσείου,
  • Τη βασική μεθοδολογία ανάπτυξης μουσειοπαιδαγωγικών δράσεων εντός και εκτός μουσείου σε σχέση με συγκεκριμένες ομάδες κοινού,
  • Την έρευνα αξιολόγησης.

Γενικές Ικανότητες

  • Εξοικείωση με την έννοια του σύγχρονου μουσείου διεθνώς
  • Συνειδητοποίηση του αυξημένου παιδαγωγικού ρόλου του σύγχρονου μουσείου
  • Κατανόηση του ρόλου του μουσειοπαιδαγωγού στο σύγχρονο μουσείο
  • Κατανόηση των δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών στην ενίσχυση της σχέσης σχολείο – μουσείο, αλλά και αντίστροφα
  • Σχεδιασμός και διαχείριση μουσειοπαιδαγωγικών δράσεων μέσα στη σχολική τάξη ή και εκτός αυτής
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
  • Ενίσχυση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης και έκφρασης
  •  Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Ενίσχυση επαγγελματικών δεξιοτήτων
  • Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές απαιτήσεις

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: 

  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Συζήτηση
  • Επισκέψεις σε μουσεία
  • Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Διαδραστική διδασκαλία-αλληλεπίδραση 35
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 40
Εκπαιδευτικές επισκέψεις 30
Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη/συγγραφή εργασίας 45
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών γίνεται στα ελληνικά και βασίζεται:

(1) Σε γραπτή εξέταση που αντιστοιχεί στο 50% της τελικής βαθμολογίας, λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου και αποτελείται από τρεις (3) ερωτήσεις κριτικού αναστοχασμού εκ των οποίων πρέπει να απαντηθούν οι δύο (2).

Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:

  • Επιστημονική τεκμηρίωση απαντήσεων
  • Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την εξέταση των προσφερόμενων πηγών
  • Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
  • Οργάνωση σκέψης - Δομή και ποιότητα του γραπτού λόγου

 

(2) Στην υποχρεωτική εκπόνηση γραπτής εργασίας, η βαθμολογία της οποίας αντιστοιχεί στο 50 % του τελικού βαθμού.

Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών εργασιών είναι:

  • η ποιότητα της δημόσιας παρουσίασης
  • η κριτική αξιοποίηση της βιβλιογραφίας
  • η πρωτότυπη σκέψη
  • η πληρότητα συμπερασμάτων και προτάσεων
  • η ορθότητα καταγραφής των βιβλιογραφικών αναφορών
  • η δομή και η συνολική παρουσίαση της εργασίας
  • η σαφήνεια και η ποιότητα του γραπτού λόγου

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Falk, J. and Dierking, L. (2000) Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. AltaΜira Press.
  • Gardner, G. (1983) Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • Hein, G. (1998) Learning in the Museum. London: Routledge.
  • Hooper-Greenhill, E. (2007) Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance. London: Routledge.
  • Lord, B. (ed.) (2007) The Manual of Museum Learning. Lanham-New York-Toronto-Plymouth UK: AltaMira Press.
  • Βέμη, Μπ. & Νάκου, Ει. (Επιμ.) (2010). Μουσεία και Εκπαίδευση. Αθήνα: νήσος. 
  • Νάκου, Ε. (2001) Μουσεία: Εμείς, τα Πράγματα και ο Πολιτισμός. Αθήνα: Νήσος.
  • Νικονάνου, Ν. (2010). Μουσειοπαιδαγωγική – Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Πατάκης.
  • Νικονάνου, Ν. και Κασβίκης, Κ. (επιμ.) (2008) Εκπαιδευτικά Ταξίδια στο Χρόνο. Εμπειρίες και ερμηνείες του παρελθόντος. Αθήνα: Πατάκης.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Journal of Museum Education
  • Museumedu
  • Museum and society
  • Τετράδια Μουσειολογίας

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik