ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Αν είστε απόφοιτος του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη"

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός"

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης - Βιωματικές ασκήσεις επαγγελματικής ανάπτυξης*


 

Μεταπτυχιακό | B' εξάμηνο | 1223-4231

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 8 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Εισαγωγή- Έννοιες. Η Τέχνη και ο Άνθρωπος. Οι Απαρχές της Ευρωπαϊκής Τέχνης. Κύρια Καλλιτεχνικά Ρεύματα: Αναγέννηση- Μανιερισμός-Μπαρόκ- Κλασικισμός- Ροκοκό- Νεοκλασικισμός- Ρομαντισμός- Ρεαλισμός- Ιμπρεσιονισμός- Μεταϊμπρεσιονιστικά Ρεύματα- Αφαίρεση- Φοβισμός- Εξπρεσιονισμός- Κυβισμός- Σουρεαλισμός – Μοντερνισμός και Παράδοση- Μεταμοντερνισμός- Σύγχρονη Τέχνη. Ιστορία της Νεοελληνικής Τέχνης.

Κατά την υλοποίηση των “Βιωματικών Ασκήσεων Επαγγελματικής Ανάπτυξης” οι φοιτητές της Ειδίκευσης «Αγωγή και Πολιτισμός», εξοικειώνονται με τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων μετά από παρακολούθηση ανάλογων βιωματικών δράσεων σε σχολικές μονάδες, μουσεία, ιδρύματα και φορείς που ασχολούνται με την εκπαίδευση και τον πολιτισμό και με ακόλουθο σχολιασμό και καταγραφή απόψεων.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του παραπάνω μαθήματος οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να καταστούν ικανοί:

  • να κατανοούν τα κύρια καλλιτεχνικά ρεύματα της ευρωπαϊκής τέχνης και τα έργα των μεγάλων δημιουργών
  • να αποκτήσουν ευρύτερη ανθρωπιστική παιδεία, να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και να αναπτύξουν την αισθητική τους
  • να κατανοήσουν τη σημασία της τέχνης για τον άνθρωπο
  • να συνειδητοποιήσουν τον παιδευτικό ρόλο της τέχνης
  • να έχουν εξοικειωθεί στην έρευνα και στη μελέτη της σχετικής διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας
  • να έχουν εξοικειωθεί με εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με την τέχνη

Γενικές Ικανότητες

  • Σεβασμός στην πολιτισμική κληρονομιά
  • Ατομική εργασία
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Δημόσια παρουσίαση
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο, Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: 

  • Χρήση ψηφιακών διαφανειών στις διαλέξεις
  • Πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)
  • Δυνατότητα ηλεκτρονικής επικοινωνίας με φοιτητές

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Εκπαιδευτικές επισκέψεις-Βιωματικά μαθήματα 35
Πρακτική Άσκηση 35
Εκπόνηση Μελέτης (project) 30
Μη καθοδηγούμενη μελέτη 75
Σύνολο Μαθήματος 200

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά (Αγγλικά για φοιτητές Erasmus)

Μέθοδοι αξιολόγησης: α. Ανάπτυξη δοκιμίου (50% του συνολικού βαθμού) β. Γραπτή Ατομική Ερευνητική Εργασία και Δημόσια παρουσίασή της (υποχρεωτική) (50% του συνολικού βαθμού)

Κριτήρια αξιολόγησης: Γνώσεις, Εκφραστική ικανότητα, Οργάνωση σκέψης, Ερευνητική ικανότητα, Κριτική και Συνθετική ικανότητα.

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Chambers, M., Grew, R., Herlihy, D., Rabb, Th, Wolloch, I. (1987). The Western Experience, New York: Alfred A. Knopf.
  • Châtelet, Al. / Groslier, B. Ph. / Χρήστου Χρ., (1990)  Ιστορία της Τέχνης Larousse, Αθήνα: Βιβλιόραμα
  • Gardner H., Kleiner F., Mamiya C. (2006) Art Through the Ages, Belmont: Wadsworth/Thomson Learning
  • Gombrich E.H. (1998), Το Χρονικό της Τέχνης, Αθήνα: ΜΙΕΤ.
  • Honour, H.  & Fleming, J. (2009), A World History of Art, London: Laurence King Publishing.
  • Χαραλαμπίδης, Α. (2010), Τέχνη. Βλέπω. Γνωρίζω. Αισθάνομαι, Θεσσαλονίκη: University Studio Press
  • Χόνορ Χ., Φλέμινγκ Τζ. (2002), Ιστορία της Τέχνης, Αθήνα: Ε. Γ. Σαραφίδου & ΣΙΑ Ε.Ε.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Art History
  • Art Journal

Διατροφή και Πολιτισμός


 

Μεταπτυχιακό | A' εξάμηνο | 1223-4134

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Θεματικές ενότητες: η Διατροφή ως στοιχείο Πολιτισμού, η Διατροφική Παράδοση στην Ελλάδα, Ανθρωπολογία της Διατροφής, η Παλαιολιθική Διατροφή, η Παραδοσιακή Μεσογειακή Διατροφή και Υγεία, Διατροφική Συμπεριφορά, Τρόφιμα, Ιδεολογία και Συναισθήματα, οι Κοινωνικές Διαστάσεις της Διατροφής, Τροφή και Συμβολισμός, η Διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα και στο Βυζάντιο, Θρησκεία και Διατροφή, Παχυσαρκία, Διατροφικές συνήθειες: Αλληλεπίδραση πολιτισμού και βιολογίας. Η εξέλιξη στις γεύσεις των Ελλήνων, Η εξέλιξη των μαγειρικών σκευών, Ο Πολιτισμός της διατροφής στο Αιγαίο: ένας οδηγός αρετής για τις σύγχρονες κοινωνίες, Τοπικές κουζίνες και κουζίνες του κόσμου, Βιώσιμη Κατανάλωση και Πολιτισμός, Παγκόσμια Επισιτιστική Κρίση.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό την βαθύτερη κατανόηση της σχέσης της τροφής με τον πολιτισμό και την παράδοση. Πιο συγκεκριμένα, στο μάθημα αυτό θα διερευνηθεί η ανθρώπινη τροφή και διατροφή σε σχέση με τον πολιτισμό, τη θρησκεία, την σκέψη, την συμπεριφοράς, τα συναισθήματα και τις κοινωνικές σχέσεις. 

Με την ολοκλήρωση του παραπάνω μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • έχουν εξοικειωθεί με τις αρχές της ανθρωπολογίας της διατροφής και να έχουν κατανοήσει τις βαθύτερες σχέσεις μεταξύ πολιτισμού, τροφής και διατροφικής συμπεριφοράς του ανθρώπου. 
  • έχουν αναπτύξει  γνωστικές δεξιότητες στην ανεύρεση και κατανόηση της σύγχρονης επιστημονικής βιβλιογραφίας σε θέματα εξέλιξης της ανθρώπινης διατροφής και των επιπτώσεων του συγχρόνου τρόπου διατροφής στην υγεία
  • έχουν επεξεργαστεί τις δυνατότητες αξιοποίησης της παράδοσης και του διατροφικού πολιτισμού με στόχο την αειφόρο ανάπτυξη, σε πολλά επίπεδα, της σύγχρονης κοινωνίας. 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία 
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα 
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον 
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: ναι

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις μέσα στην αίθουσα 30
Ασκήσεις σε μικρές ομάδες, μέσα στην αίθουσα 6
Προσωπική μελέτη 139
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γραπτή εξέταση (5 ερωτήσεις ανάπτυξής από τις οποίες επιλέγονται οι 3 ερωτήσεις (70% της τελικής βαθμολογίας)

Υποχρεωτική εργασία με μορφή συστηματική βιβλιογραφικής ανασκόπησης (30% της τελικής βαθμολογίας)

Κριτήρια Αξιολόγησης της Εργασίας

Κριτήρια

% του βαθμού (max.)

Εισαγωγή

10

Κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας – κατανόηση, ερμηνεία και σύγκριση των

υπαρχόντων δεδομένων

50

Αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων

10

Συστάσεις και συμπεράσματα 

5

Σωστός τρόπος γραφής των βιβλιογραφικών αναφορών (references) 

5

Πιστή τήρηση των οδηγιών προς τους συγγραφείς του περιοδικού Ecology of Food & Nutrition

15

Σωστή χρήση ελληνικής γλώσσας

5

Σύνολο

100

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Το ηλεκτρονικό βιβλίο μου με τίτλο ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ των Ματάλα & Grivetti (2015), το οποίο είναι διαθέσιμο διεύθυνση: http://repository.kallipos.gr/handle/11419/3801.
  • Αντωνία-Λήδα Ματάλα & Αστέριος Χουλιάρας (2005) Η Διατροφή στον 21ο αιώνα: Γεωγραφίες της Αφθονίας και της Στέρησης, Εκδόσεις Παπαζήση.
  • Anderson E.N (2005) Everyone Eats: Understanding Food & Culture, New York University Press.
  • Grivetti Louis E (2003) Cultural Aspects of Nutrition: The Integration of Art and Science, Oxford Brookes University Press.
  • Lupton Deborah (1996) Food, the Body & the Self, SAGE Publications.
  • Montanari Massimo (1997) Πείνα και Αφθονία στην Ευρώπη, Ελληνικά Γράμματα.
  • Mennell Stephen, Murcott Anne & van Otterloo Anneke H (1994) The Sociology of Food: Eating, Diet & Culture, SAGE Publications.
  • McIntosh Alex (1996) Sociologies of Food and Nutrition, Plenum Press- New York, London.
  • Panter-Brick Catherine, Layton Robert H & Rowley-Conwy Peter (2001) Hunter-Gatherers: An Interdisciplinary Perspective, Cambridge University Press.
  • Fieldhouse Paul (1992) Food and Nutrition: Customs and Culture

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Ecology of Food & Nutrition Appetite
  • Ethnicity and Health
  • Food, Culture & Society
  • Journal of Ethnic Foods

Παιδαγωγική του θεάτρου


 

Μεταπτυχιακό | A' εξάμηνο | 1223-4133

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 7 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα επιστημονικού και καλλιτεχνικού πεδίου

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή

Παιδαγωγική του Θεάτρου

  • Το Θέατρο στην εκπαίδευση: ιστορική αναδρομή
  • Οροθέτηση της Παιδαγωγικής του Θεάτρου
  • Ψυχολογική θεώρηση, Ψυχοκοινωνική διάσταση – Θεατρική εμψύχωση και ομάδα
  • Η καλλιτεχνική υπόσταση  

Διδακτική Μεθοδολογία 

  • Το Παιχνίδι (Θεωρίες Παιχνιδιού, Το Παιχνίδι – Αρχές και Γνωρίσματα)
  • Το Θεατρικό Παιχνίδι στην Εκπαίδευση (Τι είναι το Θεατρικό Παιχνίδι; Αρχές και γνωρίσματα, Φάσεις ανάπτυξης, Λεκτικά – σωματικά – οπτικοακουστικά και υλικά ερεθίσματα και κίνητρα, Τα Αντικείμενα, Η σωματική αναπαράσταση των παιδιών 
  • Διερευνητική Δραματοποίηση στην Εκπαίδευση (inquiry drama) (Η μέθοδος, Αρχές και γνωρίσματα, Μορφές, Στάδια ανάπτυξης, Ενεργοί θεατές 
  • Διερευνητική Δραματοποίηση και Διαθεματική Οργάνωση της διδασκαλίας (Η Διερευνητική Δραματοποίηση ως διαθεματική διδακτική μέθοδος, Διερευνητική Δραματοποίηση και Σχέδια Εργασίας (Project), Η ευέλικτη ζώνη ως πλαίσιο αυτονομίας του δασκάλου στην οργάνωση της διδασκαλίας και μάθησης, Τα παιδιά ως ερευνητές, Η δημιουργία λόγου και η θέση και λύση προβλήματος ως διαθεματικές και θεατρικές δεξιότητες
  • Η Θεατρική Αγωγή και το Αναλυτικό Πρόγραμμα 
  • Ο Εμψυχωτής (Η σημασία του εμψυχωτή, Στοχαστική συγκίνηση και σωματική έκφραση του εμψυχωτή, Η εμψύχωση του εμψυχωτή, Ο εμψυχωτής ως ερευνητής)
  • Σχεδιασμός – Ανάπτυξη και Στοχαστική Αξιολόγηση Του Θεατρικού Εργαστηρίου 

Δομικά Στοιχεία και Τεχνικές του Θεάτρου 

  • Δομικά Στοιχεία του Θεάτρου (Δραματικό περιβάλλον, Ρόλος, Εστιακό κέντρο, Η επί σκηνής δραματική ένταση, Χρόνος, Χώρος, Εκφραστικά μέσα, Σύμβολα)
  • Τεχνικές Θεατρικού κειμένου (Το θεατρικό κείμενο - Μεταγραφή αφηγηματικού σε θεατρικό κείμενο, Διάλογος, Δράση, Πλοκή, Κειμενικές τεχνικές δραματικής έντασης, Καταστάσεις, Χαρακτήρες)
  • Θεατρικές Τεχνικές (Εικονική – εκφραστική αναπαράσταση, Στοχαστική διερεύνηση, Έρευνα, Αυτοσχεδιασμοί, Συμβολική αναπαράσταση, Θέατρο Μάσκας και Παντομίμας, Δάσκαλος σε ρόλο)
  • Παιχνίδια και Ασκήσεις (Σωματική κίνηση και έκφραση, Χαλάρωση – Παρατηρητικότητα – Συγκέντρωση της προσοχής, Φαντασία – Μεταμορφώσεις, Φωνή – Αναπνοές – Ρυθμός, Η αναγνώριση των συμμετεχόντων, Συνεργασία και εμπιστοσύνη, Λεκτικοί αυτοσχεδιασμοί)
  • Σκηνικές Πρακτικές (Σκηνική διαμόρφωση του χώρου, Κοστούμια και μακιγιάζ, Μουσική και ήχοι)
  • Οι Ερωτήσεις (Οι ερωτήσεις του εμψυχωτή, Τεχνικές ερώτησης, Οι ερωτήσεις των παιδιών)

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στο θέατρο ως παιδαγωγική και καλλιτεχνική διαδικασία και διδακτική μέθοδο. Ειδικότεροι στόχοι είναι η εμπλοκή των συμμετεχόντων στη θεωρία και πράξη της παιδαγωγικής του θεάτρου και η εξοικείωσή τους με θεατροπαιδαγωγικές μεθόδους και τεχνικές κατάλληλα εφαρμοσμένες σε βιωματικά εργαστήρια.

Γενικές Ικανότητες

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν την Παιδαγωγική του Θεάτρου ως γνωστικό αντικείμενο (Οροθέτηση, Ψυχολογική θεώρηση, Ψυχοκοινωνική διάσταση), καλλιτεχνική έκφραση και διδακτική μεθοδολογία και τις μορφές του θεάτρου στην εκπαίδευση 
  • Να κατανοούν τη σημασία του θεάτρου στην εκπαίδευση, της θεατρικής έκφρασης και επικοινωνίας και της σημασίας του εμψυχωτή και της ομάδας
  • Να είναι ικανοί να μπαίνουν σε θεατρικό ρόλο χρησιμοποιώντας τα εκφραστικά τους μέσα (σώμα, φωνή, λόγο) 
  • Να εξοικειωθούν με τις θεατρικές - διδακτικές μεθόδους και τεχνικές (Θεατρικό Παιχνίδι, Διερευνητική Δραματοποίηση [inquiry drama])  μέσα από την εξήγηση και κατανόηση της υπό διαπραγμάτευση κοινωνικής πραγματικότητας και την ερμηνεία της σε θεατρικό ρόλο συμμετέχοντας σε θεατρικά εργαστήρια
  • Να εξοικειωθούν με τα δομικά στοιχεία και τις τεχνικές του θεάτρου, τις Τεχνικές Θεατρικού κειμένου, τα Παιχνίδια και τις Ασκήσεις, τις Σκηνικές Πρακτικές και τις Ερωτήσεις.

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Διαδίκτυο, Ιστοσελίδα, Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, E- class

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 18
Εργαστηριακή άσκηση 18
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 50
Συγγραφή εργασίας / εργασιών 39
Αυτοτελής Μελέτη 50
Σύνολο Μαθήματος 175

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται:

α) με διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια των μαθημάτων σε θεατρικό ρόλο και εκτός ρόλου (προσωπικά ημερολόγια, φύλλα αξιολόγησης, συζήτηση και άλλα κείμενα που αφορούν σε θεατρικές τεχνικές)  

β) με παράδοση γραπτής εργασίας (2500 λέξεων καθεμιά).

Κριτήρια αξιολόγησης: Η δημιουργικότητα μέσα από την πρωτοτυπία, την ευελιξία και την ευχέρεια της σκέψης στη διαπραγμάτευση των ζητημάτων και στην ανάληψη θεατρικού ρόλου. Αξιοποίηση των πολλαπλών οπτικών γωνιών για θέση και λύση προβλημάτων, της σκηνικής δράσης, του αναστοχασμού με στόχο τη μεταγνωστική διαδικασία. Αξιοποίηση της επιστημονικής μεθόδου με ανάδειξη της προβληματικής, των σχετικών ερωτημάτων, των υποθέσεων και της σύνολης διερεύνησης των θεματικών πεδίων

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Ξένη 

  • Courtney, R. (1994). Drama and Feeling: An Aesthetic Theory. Downsville, Ontario: McGill-Queens University Press. 
  • Heathcote, D. & Bolton, G. (1995). Drama for Learning, Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education. Portsmouth: Heinemann.  
  • O’Toole, J. (1992). The Process of Drama: Negotiating Art and Meaning. London: Routledge.
  • Wagner, B.-J. (1998). Educational Drama and Language Arts: What Research Shows. Portsmouth: Heinemann.    

Ελληνική 

  • Άλκηστις [Κοντογιάννη], (2008). Μαύρη αγελάδα, άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος.  
  • Γραμματάς, Θ. & Μουδατσάκις, Τ. (2008). Θέατρο και πολιτισμός στο σχολείο για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.
  • Κουρετζής, Λ. (2008). Το Θεατρικό Παιχνίδι και οι διαστάσεις του. Αθήνα: Ταξιδευτής.
  • Μουδατσάκις, Τ. (2005). Το θέατρο ως πρακτική τέχνη στην εκπαίδευση. Από τον Stanislavsky, τον Brecht και τον Grotowski στο σκηνικό δοκίμιο. Αθήνα: Εξάντας.
  • Παπαδόπουλος, Σ. (2007). Με τη Γλώσσα του Θεάτρου. Η διερευνητική δραματοποίηση στη διδασκαλία της Γλώσσας. Αθήνα: Κέδρος. 
  • Παπαδόπουλος, Σ. (2010). Παιδαγωγική του Θεάτρου. Αυτοέκδοση: Αθήνα.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • The Journal of Applied Theater and Performance
  • Educational Theatre Journal

Μαθησιακό περιβάλλον και αποτελεσματική διδασκαλία


 

Μεταπτυχιακό | A' εξάμηνο | 1223-4132

 

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Πολιτισμική Αγωγή

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 8 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού υπόβαθρου, Ανάπτυξης δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα:--

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Οι κύριοι θεματικοί άξονες του μαθήματος αφορούν στους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν και διαμορφώνουν το μαθησιακό περιβάλλον όπως ο πολυμορφικός ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού, τα στάδια της επαγγελματικής του ανάπτυξης, επαγγελματικό άγχος και αποτελεσματικότητα στη διδασκαλία, δυσκολίες διαχείρισης της τάξης σε σχέση με τη διαμόρφωση υγιούς μαθησιακού περιβάλλοντος. Συμβουλευτικές δεξιότητες του εκπαιδευτικού. Η μελέτη και ανάδειξη καλών διδακτικών πρακτικών και χρήσιμων παιδαγωγικών εργαλείων σε σχέση με τα παραπάνω θέματα αποτελούν τον κύριο στόχο του συγκεκριμένου μαθήματος.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του παραπάνω μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να έχουν:

  • αποκτήσει σφαιρική γνώση  και να οικειωθούν βασικές έννοιες, όπως επαγγελματισμός, διαχείριση κρίσεων στην τάξη, διαχείριση επαγγελματικού άγχους, διαμόρφωση αποτελεσματικής και γόνιμης σχέσης εκπαιδευτικών και γονέων
  • εξοικειωθεί με τη μελέτη της διεθνούς επιστημονικής αρθρογραφίας πάνω στα προαναφερόμενα θέματα
  • ανακαλύψει μέσω της μελέτης των παραπάνω θεμάτων, καλές πρακτικές και τεχνικές επαγγελματικής αυτοβελτίωσης
  • αποκτήσει δεξιότητες αυτομόρφωσης, μελέτης πηγών και εξαγωγής χρήσιμων για αυτούς συμπερασμάτων σε θέματα επαγγελματικής ανάπτυξης και αποτελεσματικής διδασκαλίας
  • οικειωθεί με καλές πρακτικές και τεχνικές βελτίωσης της επαγγελματικής τους καθημερινότητας

Γενικές Ικανότητες

  • Ενίσχυση παιδαγωγικής συνείδησης και κατανόησης της επαγγελματικής ταυτότητας του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο
  • Ενίσχυση επαγγελματικών δεξιοτήτων, επαγγελματικής ηθικής και υπευθυνότητας
  • Αυτόνομη εργασία-Μαθησιακή αυτορρύθμιση
  • Ομαδική εργασία
  • Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές καταστάσεις-απαιτήσεις
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων πληροφοριών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Ενίσχυση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης και έκφρασης των φοιτητών/τριών
  • Ενίσχυση της αυτοαξιολογικής ικανότητας των φοιτητών/τριών

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: 

  • Πρόσωπο με Πρόσωπο
  • Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Διαδραστική διδασκαλία-αλληλεπίδραση 30
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 30
Δραστηριότητες αφομοίωσης και ανατροφοδότησης 30
Ομαδικές δραστηριότητες 30
Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη/συγγραφή εργασίας 55
Σύνολο Μαθήματος 200

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών βασίζεται:

α. Σε γραπτή εξέταση που αντιστοιχεί στο 100% της τελικής συνολικής βαθμολογίας και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου και αποτελείται από δύο (2) ερωτήσεις κριτικού αναστοχασμού μέσω της μελέτης συγκεκριμένων εκπαιδευτικών σεναρίων ή άλλων έγκυρων εκπαιδευτικών πηγών που σχετίζονται άμεσα με τις διδακτικές ενότητες που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος.

Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:

  • Παιδαγωγική ορθότητα και επιστημονική τεκμηρίωση απαντήσεων
  • Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης παιδαγωγικών εννοιών και όρων που μελετήθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος
  • Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την εξέταση των προσφερόμενων πηγών
  • Πρωτοτυπία και δημιουργικότητα ως προς τη διατύπωση παιδαγωγικών-διδακτικών προτάσεων 
  • Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
  • Οργάνωση σκέψης-Δομή γραπτού λόγου
  • Μορφή γραπτού δοκιμίου

β. Στην προαιρετική εκπόνηση γραπτής εργασίας από τους φοιτητές/τριες, που βασίζεται σε συστηματική και οργανωμένη βιβλιογραφική ανασκόπηση, της οποίας η βαθμολογία αντιστοιχεί στο 30 % του τελικού συνολικού βαθμού. Στην περίπτωση αυτή ο βαθμός της γραπτής εξέτασης αντιστοιχεί στο 70% της τελικής συνολικής βαθμολογίας.  

Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών εργασιών των φοιτητών/τριών είναι:

  • η αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα 
  • η κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας – κατανόηση, ερμηνεία   σύγκριση και παρουσίαση των βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων
  • η πληρότητα των συμπερασμάτων και προτάσεων
  • η ορθότητα της καταγραφής των βιβλιογραφικών αναφορών (references) τόσο στο σώμα όσο και στο τέλος της εργασίας
  • η γενική δόμηση και μορφή της εργασίας (ενότητες, παραγραφοποίηση, σχήματα, πίνακες
  • η σαφήνεια του γραπτού λόγου 

  

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης  καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Freiberg, J. (2002) Essential skills for new teachers. Educational Leadership, 59: 56-60.
  • Koutrouba, K. (2012) A profile of effective teacher: Greek secondary education teachers’ perceptions. European Journal of Teacher Education, 35(3), 359-374.
  • Koutrouba, K. (2016) Defining teacher effectiveness in secondary education: The perceptions of Greek students. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(10), 73-91.
  • Marzano, R. & Marzano, J. (2003) “The key to classroom management”, Educational Leadership, 61(1), 1-8.
  • Papastamatis, A., Panitsidou, E., Giavrimis, P. & Papanis, E. (2008) Facilitating teachers’ & educators’ effective professional development. Review of European Studies, 1(2): 83-90.
  • Thornberg, R. (2008). School children’s reasoning about school rules, Research Papers in Education, 23(1), 37-52.
  • Ματσαγγούρας, Η. (2008) Σχέσεις σχολείου και οικογένειας: Εναλλακτικές θεωρήσεις του περιεχομένου και του πλαισίου των σχέσεων. Στο Α. Μπρούζος, Π. Μισαηλίδη, Α. Εμβαλωτής & Α. Ευκλείδη (επιμ.), Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος: Σχολείο & Οικογένεια, vol. 6 (σ.σ.35-68) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

  • Improving Schools
  • Educational Studies
  • Teaching and Teacher Education
  • School Effectiveness and School Improvement
  • International Journal of Instruction

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik