ΣΤΟΧΟΙ

Η προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας για την ποιοτικοποίηση της βιώσιμης διαβίωσης των ατόμων, των οικογενειών και των ανθρωπίνων κοινοτήτων αλλά και τη διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Μάθετε περισσότερα

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η οργανωμένη μελέτη θεμάτων που αφορούν στην εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας ως μικροκοινωνίας και στην αλληλεπίδρασή της με το πολιτισμικό περιβάλλον, τον καταναλωτή, τις διατροφικές συνήθειές του, την αγωγή υγείας, τη σύγχρονη οικιακή τεχνολογία, τον οικολογικό σχεδιασμό και την έλλογη διαχείριση των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Μάθετε περισσότερα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προσβλέπει στη διασφάλιση της ποιότητας των προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, της υποστήριξης του διεπιστημονικού χαρακτήρα της επιστήμης της Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και της αναζήτησης νέων επαγγελματικών διεξόδων για τους αποφοίτους του.

Μάθετε περισσότερα

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση καθώς και σε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.



Δείτε τους τομείς απασχόλησης

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Αν είστε απόφοιτος του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Βιώσιμη Ανάπτυξη"

Αν είστε απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός" πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για συμμετοχή στην έρευνα

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Εκπαίδευση και Πολιτισμός"

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΤΟ ΤΜΗΜΑ

Διδακτική Μεθοδολογία


 

Προπτυχιακό | 4ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ1004

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

  • Η εξέλιξη της διδακτικής επιστήμης,
  • η διδασκαλία ως θεωρία και πράξη,
  • διδασκαλία και διδακτική,
  • κύρια γνωρίσματα της διδασκαλίας,
  • διδακτικές αρχές και μέσα διδασκαλίας,
  • παράγοντες διδασκαλίας: διδακτικό τρίγωνο – διδακτικό πεδίο, παράγοντες ενισχυτικοί της μάθησης,
  • γενικοί σκοποί και στόχοι στη διδακτική πράξη,
  • διδακτική πορεία, προϋποθέσεις άρτιας διδακτικής προσέγγισης ενός γνωστικού αντικειμένου,
  • μοντέλα στοχοθεσίας, ενιαία συστήματα διδακτικών στόχων,
  • έννοια του Αναλυτικού Προγράμματος στη σύγχρονη διδακτική πράξη,
  • είδη και αρχές των Αναλυτικών Προγραμμάτων,
  • παράγοντες καθοριστικοί της επιλεκτέας ύλης,
  • διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο Προγραμμάτων σπουδών, ευέλικτη ζώνη,
  • καταρτισμός ημερήσιου και εβδομαδιαίου προγράμματος,
  • παιδευτικά - διδακτικά σχέδια - συστήματα,
  • μέθοδοι διδασκαλίας,
  • μορφές διδασκαλίας,
  • συμπληρωματικές- εναλλακτικές μορφές διδακτικής προσέγγισης,
  • η προσωπικότητα του δασκάλου.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αφορά στη μελέτη της διδασκαλίας ως επικοινωνιακού φαινομένου, όπου εκπαιδευτικός και μαθητής επιχειρούν τη διεξαγωγή διαδικασιών και δράσεων με στόχο την προσέγγιση, κατανόηση και ερμηνεία της νέας γνώσης μέσα σε ένα μαθησιακό περιβάλλον που να ευνοεί και να επιτρέπει την εξατομίκευση, τη συμμετοχή, την επιλογή και την απόφαση. Ειδικότερα, η διδασκαλία του συγκεκριμένου μάθηματος αποσκοπεί στην επαφή των φοιτητών/τριών με το αντικείμενο της Διδακτικής, στην εννοιολογική προσέγγιση βασικών όρων της και στη μελέτη σύγχρονων θεμάτων που εμπίπτουν στον ερευνητικό της χώρο. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει κατανοήσει τις βασικές διαφορές ανάμεσα στην παραδοσιακή, νεωτερική και μετανεωτερική διδασκαλία.
  • Έχει οικειωθεί με τις βασικές αρχές της σύγχρονης διδασκαλίας.
  • Γνωρίζει τις ομάδες προβλημάτων της Διδακτικής, αλλά και τους παράγοντες ενίσχυσης της μάθησης.
  • Ταξινομεί τους διδακτικούς στόχους και να μπορεί να τους διαφοροποιεί από τα μαθησιακά αποτελέσματα.
  • Γνωρίζει τις βασικές διδακτικές μεθόδους και στρατηγικές μάθησης.
  • Γνωρίζει τις βασικές μορφές διδασκαλίας αλλά και τα χαρακτηριστικά των κύριων εκπαιδευτικών τεχνικών που ο εκπαιδευτικός δύναται να εναλλάσσει κατά τη διδασκαλία προκειμένου να την καταστήσει πιο αποτελεσματική.
  • Είναι σε θέση να διαμορφώνει το σχέδιο διδασκαλίας μιας διδακτικής ενότητας.
  • Γνωρίζει τους βασικούς πυλώνες της διδακτικής αποτελεσματικότητας.

Γενικές Ικανότητες

  • Καλλιέργεια παιδαγωγικής συνείδησης και επαγγελματικής ηθικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, κριτικής και δημιουργικής σκέψης
  • Ενίσχυση της διδακτικής ικανότητας
  • Διδακτική αυτονόμηση-αυτορρύθμιση
  • Εξοικείωση των φοιτητών/τριών τόσο στις ατομικές όσο στην ομαδικές δραστηριότητες

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο,Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Διαδραστική διδασκαλία- αλληλεπίδραση 20
Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη 40
Μικρές ατομικές εργασίες αφομοίωσης και ανατροφοδότησης 20
Ομαδικές δραστηριότητες 20
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών πραγματοποιείται μέσω γραπτής εξέτασης που αντιστοιχεί στο 100% της τελικής συνολικής βαθμολογίας και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου Η γραπτή εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με συνοπτική τεκμηρίωση
  • Ερωτήσεις συμπλήρωσης κενών
  • Ερωτήσεις εννοιολόγησης
  • Ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης μέσω της μελέτης παιδαγωγικών σεναρίων

Επίσης, οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα εκπόνησης προαιρετικής γραπτής εργασίας, που βασίζεται σε συστηματική και οργανωμένη βιβλιογραφική μελέτη σχετικών με το μάθημα θεματικών αξόνων. Η βαθμολογία της γραπτής εργασίας αντιστοιχεί στο 20 % του τελικού συνολικού βαθμού. Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας των φοιτητών/τριών είναι:

  • η αποδεδειγμένη ευρεία χρήση βιβλιογραφικών πηγών και δεδομένων που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα
  • η κριτική ανάλυση πρόσφατης βιβλιογραφίας – κατανόηση, ερμηνεία σύγκριση και παρουσίαση των βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων
  • η πληρότητα των συμπερασμάτων και προτάσεων
  • η ορθότητα της καταγραφής των βιβλιογραφικών αναφορών (references) τόσο στο σώμα όσο και στο τέλος της εργασίας
  • η γενική δόμηση και μορφή της εργασίας (ενότητες, παραγραφοποίηση, σχήματα, πίνακες)
  • η σαφήνεια του γραπτού λόγου

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Χατζηδήμου, Δ. (2015). Εισαγωγή στη Θεματική της Διδακτικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Καψάλης, Γ.Α. & Νημά, Α.Ε. (2008). Σύγχρονη Διδακτική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Hunt, G., Wiseman, J. D. & Touzel, J.T. (20094). Effective teaching: Preparation and Implementation. USA: Charles C. Thomas Publisher.
  • Peety, G. (2014). Teaching Today. A Practical Guide. U.K.: Oxford Press.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Improving Schools
  • Educational Studies
  • Teaching and Teacher Education
  • School Effectiveness and School Improvement

Διατροφή στα Στάδια της Ζωής


 

Προπτυχιακό | 4ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΙΑ0203

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

  • Διατροφικές Συστάσεις (πως προκύπτουν, πως δίδονται, πως εφαρμόζονται)
  • Διατροφικές απαιτήσεις και διατροφικά προβλήματα του ατόμου κατά τη διάρκεια του κύκλου της ζωής: Εγκυμοσύνη, θηλασμός, εφηβική ηλικία, τρίτη ηλικία, ενήλικες, εμμηνόπαυση
  • Γονεϊκές πρακτικές σίτισης των παιδιών
  • Διατροφή Αθλητών
  • Φυτοφαγία
  • Διαταραγμένη Διατροφική Συμπροφορά
  • Παιδική και Εφηβική Παχυσαρκία
  • Αλλεργίες και Δυσανεξίες
  • Διατροφή και ακαδημαϊκή επίδοση
  • Ανισότητες στην υγεία και διατροφή

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό τη βαθύτερη κατανόηση των διατροφικών αναγκών του ανθρώπου κατά τη διάρκεια του κύκλου της ζωής. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε συγκεκριμένες διατροφικές συστάσεις στα διάφορα στάδια της ζωής του ανθρώπου. Μετά από την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης του συγκεκριμένου μαθήματος, ο φοιτητής ή η φοιτήτρια θα:

  • έχει εξοικειωθεί με τις αρχές διατροφής σε όλα τα στάδια του κύκλου της ζωής του ανθρώπου
  • γνωρίζει τις αλλαγές στη φυσιολογία του σώματος και του γενικότερου μεταβολισμού που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του κύκλου της ζωής του ανθρώπου και πώς οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τις ανάγκες πρόσληψης τροφής
  • αναπτύξει γνωστικές δεξιότητες στη μέτρηση των θρεπτικών συστατικών της δίαιτας και στην αξιολόγηση των απαιτήσεων σε πρόσληψη θρεπτικών συστατικών στα διάφορα στάδια ζωής
  • μπορεί να σχεδιάσει διαιτολόγια που προωθούν την υγεία σε συγκεκριμένα στάδια της ζωής του ανθρώπου.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class. Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 33
Ομαδικές Εργασίες μέσα στη αίθουσα (μελέτες περίπτω- σης/case studies) 6
Αυτοτελής μελέτη 60
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφικών πηγών στα ελληνικά και στα αγγλικά 26
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η εξέταση του μαθήματος γίνεται με τελική γραπτή εξέταση (τo 50 % του βαθμού προέρχεται ερωτήσεις ανάπτυξης και 50% από ερωτήσεις που προκύπτουν από συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης /case study).

Η μέθοδος αξιολόγησης γίνεται γνωσtή στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα του εξαμήνου και είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Ζαμπέλας, Α. (2003). Η Διατροφή στα Στάδια της Ζωής, Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδης, Αθήνα.
  • Gibney, M.L. et al. (2007). Εισαγωγή στη Διατροφή του Ανθρώπου, Επιμέλεια Ματάλα Α.Λ. & Γιαννακούλια Μ., Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα.
  • Mary E. Barasi.(2013). Η Διατροφή μας με μια Ματιά. Επιμέλεια: Β. Κωσταρέλλη. Εκδότης: ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ Α.Ε.
  • Gibney, M.L. et al. (2008). Διατροφή και Μεταβολισμός, Επιμέλεια Ζαμπέλας Α., Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα.
  • Garrow, J.S, James, W.P.T.& Ralph, A. (2000). Human Nutrition and Dietetics, 10th edition,Churchill Livingstone.
  • Thomas, B. (2001). Manual of Dietetic Practice,3rd ed., Blackwell Science.
  • Department of Health (1991). Dietary Reference Values for Food Energy and Nutrients for the United Kingdom. Report on Health and Social Subjects No. 41. HMSO.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Journal of Nutrition & Dietetics
  • Maternal & Child Nutrition
  • Journal of Adolescent Health
  • Journal of Nutrition Education & Behavior
  • Επιθεώρηση Διατροφής Διατολογίας

Οικιακή Οικονομία και Ανάπτυξη


 

Προπτυχιακό | 3ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΟΚ3701

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής (Ειδικού Υποβάθρου)

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

  • Οικογένεια - οικονομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά.
  • Θεωρίες για την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της οικογένειας.
  • Δομή και λειτουργία της οικογένειας.
  • Ανάπτυξη και προγραμματισμός της οικογένειας.
  • Έννοια της συγγένειας. Υποκατάσταση της οικογένειας. Οικογενειακές ομάδες. Κοινωνικοοικονομικά προβλήματα της οικογένειας.
  • Σύγχρονη ελληνική οικογένεια. Τάσεις και προοπτικές της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας.
  • Σύγχρονη επαγγελματική απασχόληση των μειονεκτικών ομάδων της κοινωνίας μας.
  • Η οικογένεια στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων για τη σταθερή βελτίωση των όρων διαβίωσης και απασχόλησης της Ευρωπαϊκής οικογενείας.
  • Μέτρα της κοινότητας για την ανεργία.
  • Ενιαία Ευρωπαϊκή αγορά εργασίας: Στόχοι και Προοπτικές.
  • Απασχόληση και ανεργία στην Ελλάδα.
  • Αξιοποίηση του τοπικού πληθυσμού και κινητοποίηση των τοπικών πόρων.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην ανάλυση των κοινωνικοοικονομικών χαρακτηριστικών της οικογένειας και από τι επηρεάζονται. Αναλύονται οι θεωρίες για την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, τη δομή, τη λειτουργία, τον προγραμματισμό και τα προβλήματα της οικογένειας. Γίνεται συζήτηση για τη σύγχρονη ελληνική οικογένεια και την επαγγελματική απασχόληση στο πλαίσιο των νομοθετικών ρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης αναλύονται οι συνθήκες για τη σταθερή βελτίωση των όρων διαβίωσης και απασχόλησης της Ευρωπαϊκής οικογένειας. Επιπλέον εξετάζεται πώς μπορεί να γίνει η σωστή αξιοποίηση του τοπικού πληθυσμού και η κινητοποίηση των τοπικών πόρων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να αναλύει:

  • Τα μέτρα πολιτικής που εφαρμόζονται για την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της οικογένειας,
  • τις συνέπειες των μέτρων από ιστορική, κοινωνική και οικονομική άποψη,
  • τις διορθωτικές κινήσεις που μπορούν να εφαρμοσθούν για την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της οικογένειας.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση powerpoint στη διδασκαλία Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 26
Συγγραφή εργασίας 20
Αυτοτελής μελέτη 40
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

I. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

II. Γραπτή εξέταση (20%)στο μέσο των διαλέξεων με ερωτήσεις σύντομης απάντησης

III. Γραπτή εργασία (20%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Θεοδωροπούλου, Ε. (2016). Οικιακή Κοινωνικοοικονομική Ανάπτυξη.
  • Muncie, J., Wetherell, M., Langan, M. & Dallos, R. (2008). Οικογένεια. Η μελέτη και κατανόηση της οικογενειακής ζωής. Επιμέλεια Δραγώνα Θ. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Παιδαγωγική Ψυχολογία


 

Προπτυχιακό | 3ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ4103

 

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Ορισμός, αντικείμενο και μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας. Μάθηση: Εννοιολογικές διασαφήσεις-είδη μάθησης, μάθηση και ανάπτυξη. Ψυχοφυσιολογία των λειτουργιών της μάθησης. Θεωρίες για τη μάθηση (συμπεριφοριστικές, κοινωνικές, κονστρουκτιβιστικές, ανθρωποκεντρικές, απόψεις των μορφολογικών ψυχολόγων) και εφαρμογές τους στην εκπαιδευτική πράξη. Ατομικές διαφορές και μάθηση. Το μοντέλο των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης καθώς και της συναισθηματικής νοημοσύνης και ο ρόλος τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Διαχείριση της σχολικής τάξης και διανθρώπινες σχέσεις στο σχολείο. Στο πλαίσιο του μαθήματος πραγματοποιούνται βιωματικές ασκήσεις, οι οποίες αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών σε θέματα επικοινωνίας και προσωπικής ανάπτυξης, όπως αναγνώριση και έκφραση προσωπικών συναισθημάτων, διαχείριση του άγχους, κά, καθώς και σε θέματα που αφορούν στη διαχείριση δυσκολιών και προβλημάτων στη σχολική τάξη.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • έχουν κατανοήσει βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη μάθηση και τη διαδικασία μάθησης
  • έχουν αποκτήσει γνώση των βασικών αρχών των διαφόρων θεωριών μάθησης
  • έχουν εξοικειωθεί με τις εφαρμογές των θεωριών μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • έχουν κατανοήσει το μοντέλο των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης και της συναισθηματικής νοημοσύνης καθώς και το ρόλο τους στην εκπαιδευτική πράξη
  • έχουν καταστεί ικανοί να προσδιορίσουν το ρόλο του σημερινού δασκάλου με βάση τις παραπάνω θεωρίες
  • έχουν κατανοήσει θέματα που σχετίζονται με τη διαχείριση της σχολικής τάξης και τις διανθρώπινες σχέσεις στο σχολείο
  • έχουν ευαισθητοποιηθεί σε θέματα προσωπικής ανάπτυξης και να έχουν βελτιώσει τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες ως αποτέλεσμα της συμμετοχής τους σε σχετικές βιωματικές ασκήσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Λήψη αποφάσεων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Δια ζώσης διδασκαλία, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, μελέτη βασικής επιστημονικής βιβλιογραφίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Παρουσιάσεις σε powerpoint, ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού στο e-class, προβολή video για ανάπτυξη διαλόγου και συζήτησης.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 25
Συγγραφή εργασίας 20
Βιωματικές ασκήσεις 20
Διαδραστική διδασκαλία 40
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών είναι η Ελληνική, ενώ για τους φοιτητές Erasmus είναι η Αγγλική. Η επιτυχής παρακολούθηση των βιωματικών ασκήσεων , οι οποίες πραγματοποιούνται σε ομάδες των 15 φοιτητών η καθεμία, αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμετοχή των φοιτητών στην εξέταση του μαθήματος.

Οι φοιτητές αξιολογούνται με: α) γραπτή εξέταση (100%) του τελικού βαθμού, ή β) γραπτή εξέταση (80% του τελικού βαθμού) και εργασία (20% του τελικού βαθμού) ή δύο προόδους (50% του τελικού βαθμού η κάθε μία) ή δύο προόδους (40% του τελικού βαθμού η κάθε μία) και εργασία (20% του τελικού βαθμού). Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις κλειστού τύπου, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης θεμάτων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος. Η εργασία περιλαμβάνει σύντομη γραπτή (600 έως 800 λέξεις) και προφορική παρουσίαση ενός επιστημονικού άρθρου σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος. Η εργασία για τους φοιτητές Erasmus περιλαμβάνει γραπτή παρουσίαση 3000-3500 λέξεων ενός θέματος σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος, με βάση βιβλιογραφική ανασκόπηση.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Εγχειρίδια του μαθήματος:

  • Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ. (2012). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Αθήνα: Διάδραση
  • Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Θεωρία και πράξη (Επιστημ. Επιμελ. Κόκκινος, Κ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Elliott, S.N., Kratochwill, Th. R., J. Littlefield Cook, & , J. F. Travers (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Μεταφρ. Μ. Σόλμαν, Φρ. Καλύβα, Επιμ. Λεονταρή Αγγ. & Έφη Συγκολλίτου). Αθήνα: Gutenberg
  • Άρθρα από ελληνικά και ξενόγλωσσα περιοδικά σχετικά με τα θέματα που απαρτίζουν το περιεχόμενο του μαθήματος

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Ψυχολογία
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση
  • Παιδαγωγικός Λόγος
  • Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση
  • Journal of Educational Psychology
  • European Journal of Psychology of Education

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Π.Μ.Σ. Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις:

- Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

- Διοίκηση και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων

- Πολιτισμική Αγωγή

Π.Μ.Σ. Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της έρευνας και στην προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης που αφορά στις ακόλουθες Ειδικεύσεις: 

- Τοπική Ανάπτυξη

- Διαχείριση Περιβάλλοντος

- Αγωγή Καταναλωτή

© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik